A Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverése 78 év művészete
A Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverése 78 év művészete
A nagy sikerű, országos rekordokat hozó téli aukció után itt a Kieselbach Galéria új kortárs árverése. Főművek és felfedezések, plusz egy meglepetés előfutár: Vajda Lajos legnagyobb magánkézben őrzött olajképe.
Hetvennyolc év telt el 1945 óta, a második világháború vége óta, ahonnan hagyományosan a művészettörténészek számolják a tágabb értelemben vett kortárs képzőművészet kezdetét. A nemzetközi világban ez a „post war & contemporary” kategória. Magyarországon ezt a korszakot a szocializmus kultúrpolitikájának és az illegális kortársaknak párhuzamos történetei bonyolítják. A Kieselbach Galéria tavaszi válogatásában tükröződik ennek a hetvennyolc esztendőnek sokszínű valósága, szerepel benne az Európai Iskola tiltott öröksége, a neoavantgárd kortárs klasszikusai, a szocializmusnak görbe tükröt állítók, a rendszerváltás korának csillagai és a feltörekvő mai fiatalok.
Keserü Ilona ismét kiemelt sztárja az aukciónak, többek között a piros-rózsaszín-lila-narancs együttállásra épített tányéros remekművével, ami a kolorizmus kivételes színintenzitású gyöngyszeme. Rendhagyó különlegességnek számít Korniss Dezső ékszerszerű képhármasa 1948-ból, a szentendrei építészeti motívumok férfi-női szimbolikára átírt fatáblás ikonegyüttese. A tavaly év végén eltávozott Bak Imre – többek között – egy szellemes, téri elemekkel játszó Bruegel átirattal szerepel. De található a válogatásban számos frissen felbukkant, sosem látott remekmű, Fajó János 1969-es korai remekétől kezdve Korga György múzeumi rangú, szürnaturalista főművéig.
A szelekcióban további slágerek és közönségkedvencek sorakoznak: szerkezetes városkép Barcsay Jenőtől, a 80-as évek legendás akciófestménye Šwierkiewicz Róberttől, mozgó play art művek Harasztÿ Istvántól, szépségplasztika Pauer Gyulától, szürrealista kockaálmok Gyarmathy Tihamértól, finom zenéjű franciás absztrakció Konok Tamástól és hengerelt ipari nonfigurativitás Hencze Tamástól. És mindehhez az egykor volt, „létező szocializmus” lenyomatai társulnak, például Méhes László Langyos víz-variációja vagy Nyári Lóránt groteszk színházpanorámája. A kiváló művek sokszor az elmúlt fél évszázad legjobb, legpatinásabb magángyűjteményeiből származnak, a 60-as, 70-es évek legendás műgyűjtőitől, Rácz Istvántól, Kolozsvári Ernőtől vagy Dr. Knoll Józseftől, illetve az egyik legrangosabb kortárs kollekcióból, Nudelman Lászlótól.
Plusz meglepetés: Vajda
A 78 évből válogató aukciós anyaghoz kivételként társul Vajda Lajos 1936-os Gyertyás lány című remekműve, a legnagyobb méretű, még magánkézben őrzött olajkép abból a különleges életműből, amely megtermékenyítette az 1945 utáni underground modernséget. Ahogy Kieselbach Tamás kifejtette: „Fontosnak tartom egyben látni és láttatni az elmúlt közel nyolc évtizedet, az Európai Iskolától a feltörekvő mai fiatalokig, ugyanakkor a mostani válogatásban ismét felhívjuk a figyelmet arra hogy az 1945-ös korszakhatár némiképp erőltetett, kívülről beemelt szempont. Kétségkívül kivételes erővel tört be akkor az új szellemiség, újjászülve-újjáteremtve a romok alól előkerülő, a fogságból hazatérő művészek alkotói tevékenységét. Másrészről viszont ott találjuk Vajda Lajos személyét, aki számomra – többször hangsúlyoztam már – nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után.”
kiállítás: 2023. április 11–április 20.
Kieselbach Galéria
aukció:
- április 21., 18:00
Hotel Marriott