Sajtó
Szőnyi István a 20. századi magyar festőművészet megkerülhetetlen nagy mestere. Finom színharmóniákra épülő látványfestészetét kortársai a férfilíra francia képviselőjéhez, Bonnard-hoz hasonlították. Kállai Ernő szavaival élve „a szelíd életharmóniák festője” volt. A Dunakanyar különleges szépség
A könyvmonstrum
Gigantikus könyvmonstrum született a Kieselbach Galéria műhelyében. Három kötet, amitől meghajlik az asztal lapja. Sajtónyilvános könyvbemutató és kiállításmegnyitó 2023. október 27-én, 15 órakor a Kieselbach Galériában.
14,2 kg művészet
14,2 kg összsúlyú művészeti monográfia. A Szőnyi István munkásságát bemutató három kötetes monográfia páratlan a magyar művészet történetében. Miért kell egy könyvnek ilyen „túlzó” méretet öltenie? Miért olyan nehéz, hogy alig lehessen hazacipelni, hogy alig lehessen forgatni? Azért, mert valahol helyet kellett kapnia a 4577 reprodukciónak, hogy egy gazdag és termékeny magyar festői életmű a maga elérhető teljességében mutatkozhasson be. A könyvolvasók – legyenek otthon vagy egy könyvtárban – így minél több műalkotás tudnak megcsodálni részletgazdag, egész oldalas reprodukción, az apró képecskék helyett.
Mi az az oeuvre-katalógus?
Az „oeuvre” a francia ’mű’ jelentésű szóból ered, de a képzőművészetben ennél többet is jelenthet: a teljes életművet. Az oeuvre-katalógus egy-egy festő vagy szobrász életmű-katalógusa, benne van az összes fellelhető, beazonosított alkotása, őrizzék egy múzeumi raktár mélyén vagy egy távoli magángyűjteményben. A művészettörténet számára az oeuvre-katalógus olyan, mint az irodalom számára a teljes kritikai életműkiadás. De miközben a Jókai-, Ady- vagy József Attila-összes számos könyvespolcon ott lapul, a magyar festők oeuvre-katalógusaiból alig készült el egy-kettő. Ötvenéves aprócska füzetekből, ugyanazt a száz reprodukció ismétlő vékonyka albumokból ismerjük a leghíresebb magyar művészek életművének többségét. A Kieselbach Galéria nagy szabású vállalkozása rá akarja irányítani a figyelmet az oeuvre-katalógusok fájó hiányára. Ezért készítette el – Kieselbach Tamás szerkesztésével, számtalan kiváló szakember bevonásával – Szőnyi István életműkatalógusát, a teljes oeuvre bemutatásával, egy izgalmas tanulmánykötettel és két külön képkötettel. A magyar művészeti könyvkiadásban páratlan léptékű vállalkozás eredménye: 3 kötet, 17 tanulmány, 4577 reprodukció, 1720 oldal, 450 dokumentumfotó. Össztömege (tokkal együtt): 14,2 kg.
Ilyen méretű monográfiákkal és oeuvre-katalógusokkal sok-sok művész büszkélkedhet a világ művészetértő nagy nemzeteinél, de a magyar képzőművészet történetében hasonló léptékű mű eddig nem született. A három kötetes Szőnyi nem csak egy nagy munka végterméke, hanem egyszersmind egy lehetséges prototípus, egy modell a jövő hasonló hazai kiadványai számára. A magyar festészet nincs még leltárba véve, nincs feldolgozva a maga mélységében és gazdagságában. Hasonló vállalkozások szükségesek ahhoz, hogy elfogyjanak a „fehér foltok”.
Miért épp Szőnyi?
Márai Sándor szerint Szőnyi különleges életműve a magyarsághoz és a világhoz szól: „Elmondott rólunk a világnak és mimagunknak valamit, amit örökké érzünk, de csak ritkán tudunk kimondani.” Ideális választás egy modell-értékű életműmonográfiához, hiszen Szőnyi a 20. századi magyar festőművészet megkerülhetetlen nagy mestere. Finom színharmóniákra épülő látványfestészetét kortársai a férfilíra francia képviselőjéhez, Bonnard-hoz hasonlították. Kállai Ernő szavaival élve „a szelíd életharmóniák festője” volt. A Dunakanyar különleges szépségű települését, Zebegényt ő tette művészeti központtá. A műterme kertjéből elé táruló csodálatos látvány a magyar tájképfestészet gyöngyszemeit ihlette. Főiskolai tanárként több nemzedéknyi festőt oktatott, akik mind – köztük Keserü Ilona vagy Reigl Judit – felnéztek rá művészi kvalitása és etikai tisztasága miatt. A Kieselbach Galéria egy nagy szabású életmű-kiállítással tiszteleg a mester munkássága előtt, a három kötetes tanulmánygyűjtemény és életmű-katalógus megjelenése alkalmából.
Világhírű művésztanítványai dicsérték szakmai és emberi kiválóságát. Hálás növendékeinek egyike, Reigl Judit így írt róla önéletírásában: „Tanárom, Szőnyi tulajdonképpen nem tanított, csak felügyelt a munkámra. Soha semmit nem javított, csak megbírálta a képet. Nagyon jól.” A fiatal Keserü Ilona az ötvenes évek szocreáltól uralt sötét éveiben járt Szőnyi freskóosztályába. Mesterére így emlékezett vissza: „Szőnyinél szerettem volna továbbtanulni, mert ő volt a nagy mester.”
Részlet Kieselbach Tamás könyvhöz írt előszavából:
„Szőnyi az egyik, ha nem a legkíváncsibb, legérzékenyebb szemű magyar festő: mintha minden pillanatban arra vadászna, hogy az elé kerülő látványból mit és hogyan lehet képpé formálni. Éppen ezzel az örökös figyeléssel, a látvány birtokba vételével, az egyszerű dolgokra való rácsodálkozás képességével magyarázható, hogy nála szebben és mélyebben senki sem ragadta meg a létezés örömét. Ebben is Bonnard-ra emlékeztet. Ha valaki nem áll ellen, ha hagyja magát »átölelni«ezzel a végtelenül kulturált festészettel, az kimeríthetetlen élményforrásra talál benne. Sokszor tapasztaltam mások otthonában járva, hogy egy szép Szőnyi-festménynek olyan aurája van, amely megemeli, megnemesíti a környezetét. Az élet harmóniáját kifejező képek látszólagos eseménytelensége mögött fantasztikus gazdagság rejlik. A meglepő kivágatok, a váratlan színtalálkozások, a pontosan megkomponált foltrendszer, és mindenekfelett a hangulatok és érzések képpé formálásának utánozhatatlan finomsága megunhatatlanná teszik az életművet. Ezt a gazdag világot akartam bemutatni ebben a könyvben.”
Részlete a könyv fülszövegéből:
„A kötet szerkesztője, Kieselbach Tamás művészettörténészként, gyűjtőként és műkereskedőként az elmúlt évtizedek alatt alaposan feltérképezte a Szőnyi-képek lelőhelyeit: múzeumi raktárak, hazai és külföldi magángyűjtemények szisztematikus átvizsgálása után, több ezer reprodukció elkészítését követően foglalta három kötetbe ezt a kimeríthetetlen életművet. A szerkesztő a korszak elismert kutatóit kérte fel, hogy az általa felvetett témákat tudományos igénnyel, de könnyen befogadható formában tárják az olvasók elé. Alapos áttekintések és izgalmas »kis színesek« követik egymást a tartalomjegyzékben, így mindenki találhat magának kedvére való témát. Magyarország egyik legszebb tája, a megtalált zebegényi otthont övező Dunakanyar éppen úgy megelevenedik a tanulmányok és a képek által, mint a két világháború közötti magyar társadalom, a legjelentősebb műgyűjtők kávéházi asztala, az intim otthon-képek és a monumentális freskómegrendelések sora, az ötvenes évek kéretlen támogatói, Kádár János és Aczél György, vagy éppen a világhírűvé váló festőtársak és tanítványok Amrita Sher-Giltől a Párizsban karriert csináló Reigl Juditig és Hantai Simonig. A 20. századi magyar történelem drámai eseményei, az első és a második világháború, a vészkorszak és 1956 Szőnyi és családtagjai élettörténetein keresztül sejlik fel a kötet lapjain. A monumentális összefoglaló munka legfontosabb hozadéka a szinte kimeríthetetlen, az életmű minden apró részletébe betekintést adó képanyag, amelyet a szerkesztő friss szemmel, 21. századi attitűddel rendezett el egy új, különleges izgalmakat rejtő vizuális narratíva mentén.”
Szőnyi István
Dunakanyar – Zebegény – otthon – család
Szerkesztő: Kieselbach Tamás
2023, Kieselbach Galéria, Budapest
A Kieselbach Galéria tavaszi művészeti árverése
2023. május 8.
A Kieselbach Galéria tavaszi művészeti árverése
A nagy sikerű, többek között Vajda Lajos életműrekordot hozó tavaszi kortárs árverés...
A Kieselbach Galéria tavaszi művészeti árverése
2023. május 8.
A Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverése 78 év művészete
2023. április 6.
A nagy sikerű, országos rekordokat hozó téli aukció után itt a Kieselbach Galéria új kortárs árverése. Főművek és felfedezések, plusz egy meglepetés előfutár:...
A Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverése 78 év művészete
2023. április 6.
1. Kortárs Aukció
2022. október 26.
ATTILAFK Kiállítás és életműkönyv
2022. szeptember 2.
Különleges, misztikumra fogékony látásmódját és művészeti ágakon átívelő jellegzetes kifejezésmódját mutatja be az AttilaFK / art, architecture, design című...
ATTILAFK Kiállítás és életműkönyv
2022. szeptember 2.
Youhu kiállítás
2022. július 5.
Youhu
A Youhu az Y-nemzedék legjobb magyar művészeinek különleges, közös bemutatója a Kieselbach Galériában. Fiatalok, aki az elmúlt évtized művészettörténetét...
Youhu kiállítás
2022. július 5.
KÖNYVBEMUTATÓ - Elveszett örökség
2017. november 8.
KERETERDŐ
2017. február 7.
FESTŐK, MÚZSÁK, SZERELMEK
2016. november 2.
Nemes Lampérth József gyüjteményes kiállítása
2016. augusztus 9.
A Kieselbach Galéria 2016. augusztus 10. és szeptember 13. között minden idők legnagyobb Nemes Lampérth kiállítását rendezi meg. Hat teremben összesen 126 műalkotás kerül a közönség elé: a 12...
Nemes Lampérth József gyüjteményes kiállítása
2016. augusztus 9.
SAJTÓSZOBA
2016. május 2.
A TITKOS GYŰJTEMÉNY
2013. november 22.
MŰKERESKEDELEM – EGY CÁPA ÁRA – KÖNYVBEMUTATÓ
2013. március 11.
MŰGYŰJTŐK MAGYARORSZÁGON - KÖNYVBEMUTATÓ
2012. december 12.
ÚJ STRATÉGIA, SIKERES ÁRVERÉS, MÚZEUMI RANGÚ KÉPEK
2012. június 7.
FOLYAMATOS KÉPFELVÉTEL A TAVASZI AUKCIÓRA
2012. február 10.
A HABÁNOK KERÁMIAMŰVÉSZETE - KÖNYVBEMUTATÓ
2012. február 8.
BÚCSÚ
2012. január 26.
SZENVEDÉLY ÉS TUDÁS: BEDŐ RUDOLF MŰGYŰJTEMÉNYE
2010. december 9.
ELSŐ MAGYAR FESTMÉNY ÉS MŰTÁRGYSZAKÉRTŐ IRODA
2010. december 8.
A KIESELBACH GALÉRIA HARMADIK, ÉRTÉKESÍTÉSSEL EGYBEKÖTÖTT KIÁLLÍTÁSA
2010. december 8.
MARTIN MUNKÁCSI: THINK WHILE YOU SHOOT
2010. december 7.
AZ ÚJ TÁRLAT: WANTED
2010. június 20.
A JELEN ÉS A KÖZELMÚLT A KIESELBACH GALÉRIA ÉLETÉBEN
2010. június 19.
MEGJELENT A TAMÁS KÖNYVE
2010. március 13.
MEGHÍVÓ: A SZEZON LEGJOBB KÉPEI KIÁLLÍTÁS
2009. november 25.
MEGJELENT: CIGÁNY MÉLTÓSÁGGAL - BALÁZS JÁNOS
2009. június 4.
MEGHÍVÓ: BEDŐ RUDOLF (1891-1978) GYŰJTEMÉNYE
2009. április 29.
MEGJELENT: CSUPOR ISTVÁN: A KÁRPÁT-MEDENCE KERÁMIAMŰVÉSZETE
2008. december 17.
MOLNOS PÉTER: DERKOVITS - SZEMBEN A VILÁGGAL
2008. december 11.
DIE MODERNE IN DER UNGARISCHEN MALEREI: 2 BÄNDE
2008. október 1.
IDŐRŐL IDŐRE -1985
2008. március 28.
KIÁLLÍTÁS - 20. SZÁZADI MAGYAR GRAFIKA
2007. március 17.
MAGYAR ZENE ÉS KÉP
2006. december 22.
ÁTMENETIEMLÉKKÖNYV
2006. december 21.
OTTHONOSAN
2006. szeptember 15.
KOVÁCS JÁNOS ÉL!
2006. június 10.
LOSSONCZY TAMÁS: 1956 - 17 TOLLRAJZ
2006. június 10.
"A VILÁG LEGJOBB KÖNYVE 1956-RÓL"
2006. június 9.
A LEGSIKERESEBB KORTÁRS ÁRVERÉS
2006. április 28.
AVANTGÁRD A GANGON
2006. március 6.
A KIESELBACH GALÉRA AZ ANTIK ENTERIŐRÖN 2005
2005. november 24.
BÁLINT ENDRE KIÁLLÍTÁS A KIESELBACH GALÉRIÁBAN
2005. május 10.
KIESELBACH TAMÁS ÉS A KIESELBACH GALÉRIA TÁMOGATTA
2005. május 5.
A KIESELBACH GALÉRA AZ ANTIK ENTERIŐRÖN 2004
2004. november 25.
MODERN MAGYAR FESTÉSZET 1919-1964
2004. szeptember 18.
SZABÓ ISTVÁN OSCAR-DÍJAS FILMRENDEZŐ MEGNYITÓBESZÉDE
2004. szeptember 17.
KÉSZÜL AZ ÚJ KÖNYV! - A MAGYAR MŰGYŰJTÉS TÖRTÉNETE
2004. július 1.