Hübner Aranka Újpest, 1931 - 2019
1949-1954: Magyar Iparművészeti Főiskola, nyomottanyag-tervező szak, mesterei: Rozs Endre, Jets György, Szervánszky Jenő. 1954-1955-ben a Goldberger Gyárban tervezőként dolgozott. 1955: a Könynyűipar Kiváló Dolgozója; 1972: Munkácsy-díj. A Prizma 13 csoport tagja. A magyar textil “nagy generációjához” tartozik, amely a 60-as, 70-es évek fordulóján a műfaj határain túlmutató eredményeket elérve, a kortárs magyar művészet egésze számára modellezte az értékközpontú, a politikai-ideológiai szempontoktól mentes művészet létrehozásának lehetőségét. Indulása időszakában főként selyemkárpitra készült textilmonotípiáiban ismert természeti motívumokból – tűz, víz, hal, kő, táj – indult ki. Egymásba szívódó festékfoltok, csorgatások segítségével alakította ki izgatottan burjánzó, különös hangulatú, mozgalmas, expresszív hatású természeti tájait (Kagylók, 1972). A 70-es évek elején a Szovjet Kultúra és Tudomány Házába készült, addigi eredményeit összegző kompozíciója után világa egyre fegyelmezettebb lett, a természeti formák helyét a geometrikus alakzatok primátusa vette át (Luna II., 1976, Holdfogyatkozás, 1975, Fúga I-II., 1976), hogy a következő, a 90-es évekig ívelő pályaszakaszban váltakozó intenzitással és mértékben, ám művei jelentős részében egyszerre jelen legyen a kétféle forrásterület. Munkái egy részénél a tiszta, geometrikus formák és az amorf alakzatok együttese jelenik meg (Idő, 1976, Felhők felett, 1976), a másiknál a geometrikus formák szabályos rendjét legfeljebb egy-egy játékos elem oldja (Pulzár, 1976). Készített pliszírozott selyemből és vászonból komponált reliefeket, tértextileket is (Egy reláció fázisai, 1978, Improvizációk I-III., 1979, Pliszírozott formák, 1980), amelyek drámai erővel fogalmazzák meg a létezés alapkérdéseit. A 80-as évek végén újra a geometria került előtérbe (Ablakok, 1988), a formák szabályos rendje azonban mindazt a terhet, deformáló erőt magában foglalja, amely a művészi célok és a valóság folyamatai közötti irrelevancia eredményeként született meg a 80-as, 90-es évek Magyarországán.
Irodalom
CSEH M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Műcsarnok, 1959
DOMANOVSZKY GY.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Kulturális Kapcsolatok Intézete, 1974
DOMANOVSZKY GY.: ~ monotípiái, Műgyűjtő, 1974/3.
BÁN A.: ~ selyemkárpitjai, Művészet, 1975/3.
KOVALOVSZKY M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1976
FRANK J.: Eleven textil, Budapest, 1980
ACSAY J.: Egy reláció fázisai, Művészet, 1982/3.
FRANK, J.: Silkworn, New Hungarian Quarterly, 1989, No. 115.
KOVALOVSZKY M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Műcsarnok, 1989.
Egyéni kiállítások
1959 • Műcsarnok, Budapest (kat.)
1974 • Kulturális Kapcsolatok Intézete
1976 • Galerie Sin’ Paora, Párizs • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)
1978 • Magyar Intézet, Varsó
1979 • Budavári Galéria, Budapest
1982 • Galerie La Main, Brüsszel
1989 • Műcsarnok, Budapest (kat.).
Válogatott csoportos kiállítások
1952. I. Országos Iparművészeti kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest
1968 • Textil Falikép 68, Ernst Múzeum, Budapest
1970 • 1. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely
1972 • 2. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • Mai Magyar Iparművészet, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1973 • Magyar Textilkiállítás, Manchester Politechnic, Manchester
1974 • 1. Nemzetközi Iparművészeti Kiállítás, Ontario Science Centre, Toronto
1976 • Textiles Appliqués, Fabric Collage, Musée Château d’Annecy • Modern Magyar Szőnyegművészet, G. YAHIA, Tunisz • Modern Magyar Textilművészet, Museum für Kunsthandwerk Grassi Museum, Lipcse
1977 • Modern Magyar Textilművészet, Nordjyllands Kunstmuseum, Ålborg • Kortárs Magyar Textilművészet, Amos Anderson M., Helsinki
1978 • Modern Magyar Textilművészet, Kobenhavns kulturfond Nikolaj Jirke, Koppenhága
1979 • Textilművészet Magyarországon, Cortland University, New York
1980 • A kéz intelligenciája, Műcsarnok, Budapest
1981 • Objektek, szituációk és ellenpontok lágy anyagokkal, Műcsarnok, Budapest • Papírművek 5., Csepeli Papírgyár
1982 • Magyar Minitextilek, Dublin Gallery, Knoxwill (USA)
1983 • Modern Magyar Textilművészet, Musée d’Art Moderne, Le Havre (FR) • Espace Pierre Cardin, Párizs • École Nationale d’Art Décoratif d’Aubusson, Centre Culturel des Visitandines, Amiens • Hôtel de Ville, Albert • Galerie de la Tapisserie, Beauvais (FR) • Maison des Arts et Loisirs, Lyon
1984 • Az új textil, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
1986 • Laufer, Műcsarnok, Budapest
1987 • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Modern Magyar Textilművészet, Museum für Kunst und Kunstgeschichte der Stadt Dortmund
1988 • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest • Laufer II., Pécsi Galéria, Pécs • 10. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathelyi Képtár, Szombathely
1993 • Deuxiéme Triennale Internationale de Tournai, Tapisseries et Arts du Tissu l’Autre Europe, Maison de la culture, Tournai (B).
Művek közgyűjteményekben
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest
Szombathelyi Képtár, Szombathely.