Nagybányai művésztelep
Párizs mellett a modern magyar festészet megszületésének legfontosabb színtere. Szimbolikus, hogy Magyarország fennállásának ezredik évfordulóján, 1896-ban alapította a fiatal, újat akaró magyar festőgeneráció néhány kiemelkedő alakja. Eredetileg Hollósy Simon müncheni magániskolájának nyári telepeként kezdett működni, de pár éven belül Európa egyik, ha nem a legnagyobb művésztelepe vált belőle. Nyaranta általában 60–70 festő dolgozott itt, de a húszas évek folyamán előfordult, hogy több mint 150 festőnövendék tanult egyszerre az 1902-ben hivatalosan is megalapított Nagybányai szabadiskolában. 1933-ig összesen több mint 2500 beiratkozott növendéke volt, köztük német, osztrák, orosz, lengyel, angol, spanyol, francia, svájci és természetesen román festők is. A rengeteg tanítvány ellenére mégis a telep igazi jelentőségét az adta, hogy a századforduló éveiben itt, egy helyen, egymást inspirálva dolgoztak a modern magyar festészet olyan óriásai, mint Hollósy Simon, Réti István, Ferenczy Károly, Thorma János és Iványi Grünwald Béla. Nem csupán a műtermeket otthagyó, szabadban festő plein air natutalizmus és a sajátos magyar impresszionizmus kiteljesedésének kultikus központjaként, de a legmodernebb irányzatok bölcsőjeként is tekinthetünk rá: a Párizsból hazalátogató Czóbel Béla 1905-ben itt robbantotta ki újszerű képeivel a hazai fauve forradalmat.
Az 1910 körül megközelítőleg 13 ezres lélekszámú, kisvárosias hangulatú Nagybánya – lenyűgöző természeti adottságai révén – elsősorban tájképfestésre ösztönözte az ide látogató művészeket. A várost átszelő gyors vizű folyó, a Zazar, a karakteres formájú hegyek, a Rozsály, a Gutin, a Virág- és a Kereszt-hegy, a város jellegzetes épületei, a Szent István torony, a Szentháromság templom és a Híd utcai református templom piros sisakja, a főtér gótikus házai, a Cinterem, a színes falú bányászházak festmények ezreiről köszönnek vissza. Nem túlzás, hogy az egykori Magyarország e festői részletei az eltelt évtizedek alatt a modern magyar művészet kultikus helyszíneivé nemesedtek.
A művésztelep jelentőségét mutatja, hogy iskolaként a trianoni határmódosítás után, Romániához kerülve sem vesztette el jelentőségét, bár a festészet megújításában többé sosem játszott olyan kiemelkedő szerepet, mint a XX. század első évtizedében. Speciális helyzete, Magyarországtól való, több mint hat évtizedes elszakítottsága a rendszerváltozás éveiben különös helyzetet eredményezett: a sok ezer, korábban itthon ismeretlen mű visszaáramlása reveláló hatást váltott ki, s e sokkoló tapasztalat a művészettörténetnek és a műkereskedelemnek egyaránt hatalmas, évtizedekig tartó muníciót adott.
Hírlevél feliratkozás
Lépésről-lépésre
Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
-
Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
-
Személyes megtekintés galériánkban
-
Ingyenes festmény értékbecslés
-
Aukció
Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében. -
Kiállítás
Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a...Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a multimédiás installációk nemzetközi hírű mestere. A Kieselbach Galéria kiállítása a... -
Festményértékbecslés
KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...