Impresszionizmus
A földön túli hatalmaktól való elszakadással és a természettudományos világkép elterjedésével párhuzamosan új esztétika bontakozott ki a 19. század derekán Franciaországban. Elmélete szerint a kép kizárólag a szemnek szól, legfontosabb feladata pedig a gyönyörködtetés. Jobb elhagyni mindent, ami ezt megzavarhatja: történetet, szimbolikus utalást, mesét, ideológiát, szenvedélyt és eszmét, mert ezek csak „szennyezik” a tiszta festészet önfeledt élvezetét. Ezen az úton először a realizmus illetve a naturalizmus művészei indultak el, akiknek elsődleges szándéka a világ jelenségeinek reális, semleges, minden belső tartalom nélküli ábrázolása volt.
A továbblépés az impresszionisták, elsősorban Manet, Monet, Pissarro és Renoir nevéhez fűződik: ők már nem a természet formáit és színeit akarták a maguk objektív valójában megjeleníteni, hanem ezek tünékeny illúzióját, a szubjektív benyomást rögzítették, fittyet hányva a képi ábrázolás korábbi szabályaira. A lelkiismeretes pontosság helyébe a pillanat varázsa lépett, a tünékeny látvány megragadása vált a művészek elsődleges céljává. Elhagyták műtermeiket, a szabadban, a korábbinál sokkal gyorsabban, vázlatosabban és nyersebben festettek, tiszta színekkel, darabos ecsetkezeléssel alakították képeiket, miközben kifejezetten vadásztak az illékony fényjelenségekre, a remegő árnyékokra, a vízen megcsillanó napfényre és a tárgyak lokális színeit átalakító reflexekre.
Évtizedek alatt a stílus kezdetben szinte tudományosan megalapozott doktrínája lassan feloldódott és egyre tágabban értelmezhető attitűddé „szelídült”. Így bár a magyar impresszionizmus kifejezés tudományos megalapozottsága gyenge lábakon áll, mégis festészetünk kifejezetten gazdag impresszionisztikus, a napfény jelenségeire koncentráló alkotásokban. Sőt: talán ez az egyetlen olyan modern irányzat, amelynek első hazai képviselője a francia mozgalomtól függetlenül és időbeli lemaradás nélkül festette meg stílusteremtő műveit. Szinyei Merse Pál 1873-as születésű Majálisa és néhány, elsősorban vázlatos állapotban maradt kisebb alkotása sajnos csupán 1896-ban, az ezredéves kiállításon igézte meg a fiatal magyar festőket, miután már azok közvetlenül, Párizsban tanulmányozhatták a stílus programadó műveit. A hatás még így is reveláló volt, s az új generáció, elsősorban a Nagybányára vonuló fiatal művészek egy csapásra Szinyeit tekintették legfőbb hazai előfutáruknak. Közéjük tartozott Csók István és Iványi Grünwald Béla: a tízes és húszas évek folyamán, elsősorban balatoni tájképeik révén ők kerültek talán legközelebb a francia impresszionizmus jól ismert képi világához.
Hírlevél feliratkozás
Lépésről-lépésre
Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
-
Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
-
Személyes megtekintés galériánkban
-
Ingyenes festmény értékbecslés
-
Aukció
Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében. -
Kiállítás
Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a...Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a multimédiás installációk nemzetközi hírű mestere. A Kieselbach Galéria kiállítása a... -
Festményértékbecslés
KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...