Art deco
A stílus- és korjelzőként egyaránt használt kifejezés sokkal inkább egy életérzést, művészi attitűdöt fejez ki, mint szigorúan körvonalazható, pontosan definiálható irányzatot. Éppen ezért időbeli és műfaji határai is nehezen húzhatók meg. Annyi bizonyos, hogy a hozzá hasonlóan az ember tárgyi környezetét teljesen átformáló szecesszió lecsengését követően, annak geometrikus ágából sokat merítve jelent meg. Bár még Magyarországon is találunk meglepő, szinte megmagyarázhatatlan előzményeket, mint a Lajta Béla által tervezett, s szinte par excellence art deco épületnek tűnő Parisiana mulatót 1908-ból, vagy Batthyány Gyula mondén, egzotikus világot megjelenítő festményeit a tízes évek elején, valójában az art deco igazi karrierje az első világháború lezárulta után indult el. Robbanásszerű elterjedése az 1925-ös párizsi világkiállításhoz köthető, közvetítője pedig elsősorban a sokszorosított kiadványokkal és plakátokkal szétsugárzó reklámgrafika, a képes társasági lapok, a tömegcikkekben testet öltő dizájn és a mozi volt.
Kedvenc témái a modern nagyvároshoz, a metropolis nyüzsgéséhez, az éjszakai élethez és a mondén világhoz kötődnek, festői nyelve hűvös, sokszor harsány, színben felfokozott, geometrikus és erősen stilizáló. Legtipikusabb hazai képviselői Scheiber Hugó, Kádár Béla, Schönberger Armand és Rauscher György, de egyes korszakaikban art decós stíluselemekkel dolgozott a KUT művészcsoport számos más tagja is. Ha pusztán a művekre koncentrálunk, éppen úgy az art deco körébe sorolhatók az egykor mereven a római iskolához rendelt művek és alkotók, a szocialista művészcsoport tagjainak néhány alkotása, vagy éppen a gyökeresen különböző utakat járó Derkovits és Aba-Novák életművének nem egy darabja. Sokszor csupán a témaválasztás, máskor a geometrikus formakezelés, a szaggatott ritmika vagy éppen a harsány színválasztás emel egy-egy művet ebbe a stíluskörbe. Csak ennek tudatában érthető meg, milyen jellegzetességek indokolják Derkovits Kvartettjének, vagy éppen Aba-Novák Vilmos, Bortnyik Sándor és Frank Frigyes egyes műveinek besorolását a stílus perifériájára.
Az art deco korokon átívelő karrierje, a modern dizájnt közel egy évszázados távolságból is inspiráló ereje könnyű felismerhetőségével, geometrizáló alapkarakterével és a hozzá tapadó pozitív, mondén életérzéssel magyarázható – nem véletlenül napjainkban is az egyik legnépszerűbb, legszerethetőbb stílus.
Hírlevél feliratkozás
Lépésről-lépésre
Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
-
Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
-
Személyes megtekintés galériánkban
-
Ingyenes festmény értékbecslés
-
Aukció
Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében. -
Kiállítás
Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a...Mengyán András: Többszólamú dimenziók
Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a multimédiás installációk nemzetközi hírű mestere. A Kieselbach Galéria kiállítása a... -
Festményértékbecslés
KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...KERESÜNK
Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...