SZÁZMILLIÓ-KÖZELI GULÁCSY-REKORD
Népszabadság
Megdőlt az abszolút árverési rekord a Kieselbach Galéria múlt pénteki festményaukcióján: Gulácsy Lajos Nakonxipánban hull a hó című remekművét 80 millió forintért ütötték le - ami azt jelenti, hogy a jutalékokat figyelembe véve valaki csaknem 100 milliót fizet ki a XX. Század magyar festészetének egyik alapművéért.
Úgy hírlik, hogy az illető egy hazai gyűjtő-kereskedő, arról viszont nem tudni, hogy a vevőnek mi a szándéka a művel: megbízásból emelgette-e a tárcsát, avagy saját gyűjteményét gyarapítja a Nakonxipánban-nal. Egyébként az eddigi rekord 72 millió volt, és több évet "kihúzott". Szinyei Merse Pál Parkban című nagyméretű vásznát annak idején szintén a Kieselbach aukcionálta.
Az új árrekord nem úgy jött, mint derült égből a villámcsapás, a gyűjtők számítottak arra, hogy a mű ára az egekbe szökhet. És afelől sem lehet kétség, hogy valós leütésről van szó. Gulácsy említett képét a mester legfontosabb művei között tartja számon a művészettörténet, s a festmény pedigréje is kiváló: a Gresham egyik legjelentősebb gyűjtőjének számító Oltványi-Ártinger Imre gyűjteményéhez tartozott a két világháború között.
Amúgy is jól sikerült a Kieselbach karácsonyi presztízsárverése, amit mutat a hozzávetőleg 600 milliós összleütési forgalom. A szóban forgó adatot általában nagy óvatossággal kezeli a szakma a különféle rezervárak és a valóságos pénzmozgásokkal nem járó leütések elég elterjedt magyarországi gyakorlata miatt - ezúttal azonban nincs ok kételkedni az anyagi és szakmai sikerben.
Merthogy a Gulácsi-művön kívül is voltak még szép számmal komoly leütési árak. Rippl-Rónai nagy kukoricás olajképe 42 millióig, Vaszary Parkja 40 millióig kapaszkodott a licitversenyben. De volt egy 18 milliós Aba Novák- és egy 12 milliós Szinyei-leütés is. Összesen tizenegy kép ára haladta meg a 10 milliós leütési "álomhatárt".
Az első aukcióknak kijáró figyelem övezte a VARGart Galéria árverési debütálását. Kialakult profilról az adott cég esetében nyilván nem érdemes még beszélni, tény azonban, hogy több jó kép fölbukkant az aukción, és néhány érdekes licitnek is tanúja lehetett a közönség. Bernáth Aurél olajcsendélete 11 milliót, Czigány Mulatt nője 15 milliót, míg Mednyánszky Tája 7, Czóbel Asztali csendélete pedig 3,6 milliót ért meg új tulajdonosának.
A karácsony előtti napokat érverési szempontból szinte követhetetlennek lehet minősíteni, egymást érik kisebb-nagyobb aukciók Budapesten és vidéken. Ami biztos: ma tartja presztízsárverését a Mű-terem, ahol a Kieselbach felhozatalához hasonlóan sok jó művel és több kifejezetten kiemelkedő kvalitású darabbal találják magukat szemközt az érdeklődők. Hosszú évek igen gyenge Gulácsy-felhozatala után, néhány napon belül már a második fontos Gulácsy-festmény kerül kalapács alá: a Régi instrumenten játszó hölgy a hírek szerint évtizedeken át egy orosházi ház falán függött; most 28 millióról kezdi meg majd a kapaszkodást felfelé a licitversenyben. Tihanyi Lajos Amerikából megtért pasztell önarcképe esetében 7,5 millió, míg Vaszary védett olajvedutája esetében 12 millió a kikiáltási ár. Barcsay leghíresebb Festőállványa 2,8 millióról, Ziffer harmincas évekbeli fő műve pedig 3 millióról indul.
K. T.