RITKASÁGOK A KIESELBACH-ÉVZÁRÓN
napigazdasag.hu
A magyar művészet francia “nagykövetétől” származó képek is megszerezhetők a szezonzáró Kieselbach-árverésen. A kiemelkedő tételek között szerepel Paál László, illetve Aba-Novák egy-egy főműve is.
Színvonalas anyag gyűlt össze, több kiemelkedő festménnyel a Kieselbach Galéria téli árverésére, amelyet szinte az ünnep előtti utolsó pillanatban, december 21-én tartanak. Az aukció különlegességét a Francois Gachot gyűjteményéből kikerülő művek adják: az Eötvös Collegium egykori franciatanára 1924-ben költözött Budapestre, tanári munkája mellett rendszeresen publikált a Nyugatban. Sok magyar festő barátja volt és sok festménye − ezek közül most Czóbel, Rippl-Rónai, Márffy, Ámos Imre, Farkas István művei kerülnek kalapács alá.
Kiemelkedik az árverési anyagból egy különlegesen szép Paál László-festmény: az Eső után, őszi hangulat című erdőrészlet 16 millió forintos kikiáltási árról indul, 20−40 milliós becsérték mellett. Ez az egyik legjelentősebb magánkézben lévő Paál-kép, a húszas években Kiss Emil New York-i bankár tulajdonában volt, hagyatékából egy másik bankárhoz, Weis Fülöphöz került.
Aba-Novák Magyar hegyi falu című temperája Gálosi József gyűjteményéből származik és a MODEM 2008-as kiállításáról ismerheti a közönség: most 15 milliós kikiáltás, 30−50 milliós becsérték mellett szerezhető meg. A XIX. századi anyagból kiemelendő Hollósy Simon Két tűz között című fára festett olajképe (képünkön)− 8,5 milliós kezdéssel, 14−24 milliós becsértékkel −, amely egykor Frankel József tulajdonában volt (Frankel a harmincas évek vezető műkereskedőjéből lett a háború után a BÁV meghatározó becsüse). Benczúr Gyulától több alkotás is megszerezhető, közülük a Pajkos barna Ámor a művész amorettes képeinek egyik első darabja, 4,5 milliós induló áron, 6−10 millió közti becsértékkel. Czóbel intim hangulatú csendélete a húszas évekből, a fauve-os hatású párizsi képek utáni korszakból való, amikor a festőnek már volt neve, műkereskedelmi értéke. A művész reggeliző asztala című festmény kikiáltási ára 10 millió forint, becsértéke 14−18 millió.
Mednyánszky gyűjtői kilenc szép képből válogathatnak, az értékesebbek becsértékének felső határa a 20 milliót is eléri. Külön kis kollekció gyűlt össze Scheiberekből és Kádárokból. A legértékesebb Scheiber a Fényözön, a Kieselbach-gyűjteményből, becsértéke 15−25 millió, kikiáltási ára 8,5 millió forint. A nagybányaiak közül most Bornemissza Géza Kilátás a hegyre című vásznához lehet hozzájutni, kezdő ára 12 millió forint, becsértéke 20−30 millió.
A római iskola, illeve a magyar újklasszicista festészet egyre jobban fókuszba kerül az árveréseken, ezúttal Medveczky Jenő Terasz (Három Grácia ) című festményére lehet licitálni 12 millió forinttól, becsértéke 20−35 millió között. A kép szerepel Kieselbach Tamás Modern magyar festészet című albumában, hasonlóan Biai Föglein istván Az építész portréja című művéhez, melyet 5−10 milliós becsértékkel láttak el, és az alsó érték feléről indul. Munkácsy Mihály Kölyökkutyák etetése című fára festett olajképe az 1880-as Két családhoz készült előképként, kikiáltási ára 8,5 millió, becsértéke 14−18 millió forint.
A csendéletek közül a legértékesebb Tihanyi Lajos Csendélet kék üvegpalackkal című vászna, a 2010-es Nyolcak kiállítás egyik képe (kikiáltási ára 22 millió, becsértéke 35−55 millió forint). Kmetty Jánostól a Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel 20−40 milliós becsértékkel, Czimra Gyula csendélete, illetve a húszas évek végéről származó párizsi látképe egyaránt 7−14 milliós becsértékkel bír.