G.C.: A magával ragadó hangulat tényleg az árverések sajátossága. Ezt nem tudod megvalósítani az internetes kereskedésben. Mennyire populáris a műtárgyak vásárlása ezen a platformon?
K.T.: Bár mi csináltuk idehaza az első online aukciót 1999-ben, de most másra vállalkoztunk. A közelmúltban elindított webshopunkban fix áron, azonnal megvásárolhatók a felkínált művek, úgy, hogy az érdeklődők a galériában akár egy nap múlva élőben is megtekinthetik a kiválasztott műtárgyakat. További különlegesség, hogy a honlapunkon több mint 10 000 műalkotás közül lehet válogatni, amelyekhez eredetiségi igazolást is adunk. Ez a hazai online műtárgy-kereskedelemben mindeddig példa nélküli. Sajnos ezen a területen rengeteg a visszaélés, s ez sokak kedvét elvette a vásárlástól: ezen is változtatni akarunk azzal, hogy mi minden egyes eladott alkotásért garanciát vállalunk. Épp ezért is alapítottuk az Első Magyar Festményszakértői Irodát. A webshop szerkezetét direkt úgy fejlesztettük ki, hogy a leghatékonyabban lehessen kikeresni az egyes művészeket és műveket, ezáltal különösen kényelmessé és izgalmassá téve a vásárlást. Nem feltétlenül befektetési oldalról közelítettük meg a témát, bár kétségtelen, hogy a magyar fotó és festmény erre a célra is alkalmas.
G.C.: A recesszió kezdete óta hogyan alakult a magyar műkincspiac? Mi a meglátásod, visszaesésről, stagnálásról, netán még növekedésről is beszélhetünk?
K.T.: Magyarországon a műkereskedelem a gazdasági válság következtében először visszaesett, egy ideje stagnál, ellenben a világpiac kilőtt, és az árak a csillagos égben járnak. Hogy egy példát mondjak: ma egy Francis Bacon körülbelül a háromszorosát éri, mint 2008 előtt. Ez nem azt jelenti persze, hogy a nemzetközi aukciós házak ne lennének óvatosak, de jó képekkel, megfelelő árakkal és jó stratégiával képesek tartani, sőt bizonyos szegmensekben alaposan túlszárnyalni a válság előtti szintet. Ennek az oka csak részben kereshető a nagyobb piacban. A képzőművészet és a dizájn világa nyugaton nincs annyira elszeparálódva a hétköznapoktól, mint nálunk, ott a vizuális igényesség, a művészeti alkotások birtoklása része az emberek életének. A városokban kitett plakátok és az újságok mind a művészet, a műtárgyak hétköznapiságát hirdetik, ez az egész átszövi az ottaniak életét, de akár ezzel fogalmazzák meg magukat az új identitást kereső városok és országok is. Mi itt még nem tartunk, de nincs kétségem afelől, hogy el fogunk jutni ebbe az állapotba.
G.C.: Említetted előbb a műtárgyat, mint új ajándéktípust. Próbáljuk meg lokalizálni: kik alkotják a magyar galériák potenciális célcsoportját?
K.T.: A válság előtt kaptunk ugyan néha egy-egy intézményi megrendelést múzeumoktól, bankoktól, de ez azóta nem jellemző. Ami újdonság, hogy a magyar piacon megjelentek a szlovák gyűjtők is, akik leginkább azokat a festőket keresik, akik a Felvidéken születtek, amiért szlováknak számítanak a szemükben. Itt is bebizonyosodik, hogy az emberek azokat a műveket vásárolják, amelyekhez érzelmileg kötődnek, amelyre büszkék és szeretnének maguk körül tudni. De ez a helyzet az oroszoknál, az araboknál és a kínaiaknál is, akik például a régi műkincseiket viszik haza az aukciókról. Sok nem fővárosi vásárlónk is van, nekik kifejezetten könnyebbség, hogy online böngészhetnek a kínálatunkban. De tényleg sokféle ember vásárol képet, van aki többért, van aki kevesebbért, van aki az egyszeri prémiumát költi rá, és van olyan is, aki megengedheti magának, hogy szenvedélyesen gyűjtsön. Nyilván utóbbiból a globalizált világban több van, idehaza kevesebb.
G.C.: Régen a feleségeddel képesek voltatok egy-egy vásár előtt akár a kocsiban is éjszakázni, hogy Ti nézhessétek meg először a termést. Ma az ország legvagyonosabbjainak listáján szerepelsz, sikerült ehhez a presztízshez hozzáidomulnod?
K.T.: Azt azért alvásnak nemigen lehetett nevezni, sokkal inkább egy vadászlesnek. A kérdésedre válaszolva, azt hiszem, hogy soha nem is akartam a listákkal azonosulni, hiszen nekem ebbe nem is volt beleszólási lehetőségem. Akkor is rajta vagyok a listán, ha nem szeretnék, s talán még jogosnak sem érzem a helyem rajta. Mivel publikáltam a műgyűjteményemet és az aukciós forgalom is a nyilvánosság előtt zajlik, akinek késztetése van a számolásra, az ezt megtehette. Nekem pedig már csak ahhoz van jogom, hogy mindezt tudomásul vegyem.
G.C.: Bár a divatot sokan nem ismerik el teljes jogú művészeti ágnak, a vizuális trendek formálásában játszott szerepe mégis kiemelkedő. Te hogy állsz ezzel, fontos Neked az öltözködés?
K.T.: Ahogy múzeumokba, úgy divatbemutatókra is szenvedélyesen jártam a gimnazista éveimben. De nem is az érdekelt főként, hogy mit hozott a szezon a Rotschild szalonba vagy a Kisosz új kínálatába, hanem az a különleges, egyszerre érzéki és emelkedett világ vonzott, amelybe ott beléphettem. Mindig is nagyon érdekelt, hogyan fogalmazhatja meg magát valaki az öltözködésével. Nem is annyira a jólöltözöttség, a színek, anyagok és formák megfelelő párosítása érdekelt, mert azt gondolom, hogy ennek aktuális szabályai megtanulhatók. Inkább a kreativitást kerestem: ki, hogyan fejezi ki a ruhák nyelvén saját magát, hogyan vetíti ki az énjét a külső megjelenésében. Azt szeretem, amikor egy öltözködésben benne van az egész életállapot, ha az emberek mernek felszabadultan öltözködni. Londonban vagy Párizsban járva nagyon tetszik, ahogy az – akár a kevésbé szép – emberek kitalálják magukat, egyéniséget faragnak a külsejükből. A saját utam azonban más. Én a „versenyen kívüli” megfigyelő pozíciójában kívánok maradni, így bár a feleségemnek gyakran terveztem ruhákat, magamnak leginkább neutrális, egyszerű, fekete ruhákat választok. Voltak különböző korszakaim, egy időben csak Bécsben csináltattam az öltönyeimet, de ma már elengedettebb vagyok ebben is. Eszemben sincs hozzá hasonlítani magam, csak hirtelen eszembe jutott: figyeld csak meg Picassót! Talán soha sem élt nála kreatívabb ember a világon, mégis mindig egyszerűen öltözött.
G.C.: A beszélgetés záróakkordjaként engedd meg, hogy elmondjam a konklúziómat rólad: egy határozott, a jövőjét tudatosan építő ember ül velem szemben az irodájában. Milyen vezetőnek és kollégának tartod magad?
K.T.: Én ezt a szakmát igazából nem tanultam sehol, a vizualitás dolgában, a művészi kvalitás felismerésében és tálalásában otthon vagyok, és leginkább ez is érdekel az egészből. A vágyam és a szívem errefelé húz, de azért muszáj elintézni a napi adminisztratív dolgokat is. Biztos van, aki sokkal racionálisabb, a struktúrák iránt elkötelezettebb nálam, de szeretném azt hinni, hogy az elmúlt időszak eredményei némileg a vezetői stílusomat is igazolják.