22. Aukció
Aukció
Időpont:
2003. május 16. 17:00 - 21:00
Kiállítás
Tekintse meg az aukciónkon megvásárolható alkotásokat kiállításunkon!
22. Aukció 2003. 05. 16.
22. Aukció részletei
A Helmut TURCK-gyűjtemény kialakulása, jelentős hányadának megszerzése egybeesik a hazai műkereskedelem történetének legutóbbi hőskorával, vagyis a rendszerváltás körüli évekkel. A magyarországi érdekeltségei miatt sokat itt időző üzletember érdeklődése éppen abban az időszakban fordult a magyar festmények felé, amikor a legális műkereskedelem állami monopóliumának falain az első rések mutatkoztak. A műgyűjtők számára nagy szenzációt jelentett, amikor Budapest belvárosában egy rendkívül reprezentatív helyszínen megnyílt a Qualitas, és így a BÁV mellett egy klasszikus értelemben vett galériába - ahol a falakra kizárólag jelentős, kiemelkedő minőségű művek kerültek - is betérhetett a magyar vagy éppen külföldi látogató.
A galéria vezetője, Szekeres Anna és munkatársai kiváló kapcsolatokat ápoltak múzeumokkal és gyűjtőkkel egyaránt, így magángyűjtemények féltett darabjai kerültek megfelelő dokumentációval, kikutatott művészettörténeti háttérrel a nagyközönség elé, és cseréltek gazdát sokszor az akkor szenzációt keltő árakon. Teljesen törvényszerűen ide lépett be először a most árverésre kerülő anyag gazdája is, és vált hamarosan a Qualitas mindig is kiemelten kezelt vásárlójává.
A gyűjtemény jelentős része az 1990-es évek elején jött létre, de a gyűjtő azon igénye, hogy főműveket vásároljon, a Qualitas 1994-es elköltözése után is megmaradt, így ezután a Vendemiaire művészeti tanácsadó iroda közreműködésével gyarapította tovább kollekcióját. Külföldi múzeumok képein edzett szemre volt szükség persze ahhoz, hogy valaki jóval a Vaszary-képek árrobbanása előtt felismerje a festő jelentőségét, vagy méltányolni tudja Vörös Géza, az École de Paris-t idéző műveit. Ugyanígy megvolt a nemzetközi kontextus iránti igény Rippl-Rónai francia (Nabis) korszakának remekműve, a Hímző nők megvásárlásakor, de a franciás irányhoz köthetők Czóbel Béla, Perlrott Csaba Vilmos, Basch Andor, Perlmutter Izsák, Vass Elemér művei is, élükön a később vásárolt Paál László remekkel. Természetesen a németes, expresszív vonal is hangsúlyosan van jelen a gyűjteményben: Bernáth Aurél, Frank Frigyes, Scheiber Hugó vagy Kádár Béla képei révén. Kontuly Béla Fehér ruhás kislánya az új tárgyiasság (Neue Sachlichkeit) magyar megjelenéseként került a gyűjteménybe akkor, amikor a stílus hazai vonatkozásai jórészt még feltáratlanok voltak. A művek többsége jelzi tehát azt a kitartó szándékot, amely az egész gyűjtemény létrehozásának mozgatórugója volt: megtalálni azokat a pontokat a magyar festészetben, ahol a kiválasztott művek által létrejön az egyetemes művészettel való élő kapcsolat.
A TURCK-kollekció alapítója a gyűjtők azon csoportjába tartozik, akinek élete egymástól jól elhatárolható korszakokból áll. Életének ezt a periódusát most egy más országban, más kihívások által meghatározott szakasz váltja fel. Képei pedig más gyűjteményekben - de kiváló provenienciával - folytathatják pályafutásukat.