Please choose!

 

Paintings

 

Photography

Rippl-Rónai, József (1861 - 1927)

View from the Studio

Themes:  Prospect, view Studio

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

71x98 cm
oil on cardboard
Signed lower right: Rónai

VÉDETT / NO EXPORT

Provenance: Earlier in the collection of Dr. Jenő Bársony, than in the provate collcetion of Péter Véghelyi, Auctioned: BÁV's 30th auction in May 1973

Exhibited: Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1923. október. (Feltehetően azonos: Kat. 85. Kilátás budai ablakomból a Citadellára), A Bizományi Áruház Vállalat 30. Művészeti képaukciójának kiállítása. MOM Művelődési Ház, Budapest, 1973. május. (Kat. 289. Kilátás a szobámból), A Bizományi Áruház Vállalat 84. Művészeti képaukciójának kiállítása. MOM Művelődési Ház, Budapest, 1991. május. (Kat. 261. Kilátás a szobából)

Reproduced: A Bizományi Áruház Vállalat 84. Művészeti képaukciójának katalógusa. Budapest, 1991.

Subject :  Landscape

Do you have any question?

Do you have a Rippl-Rónai, József painting?

Please request free evaluation, even for a complete heritage. We would be happy to purchase your artwork similar to this, or sell it at an auction or provide it for sale at our web gallery.

  • Biggest Hungarian painting collection
    More than 100.000 Hungarian works of art

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

Study

Irodalom

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása. Szerk.: Bernáth Mária – Nagy Ildikó, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998

Petrovics Elek: Rippl-Rónai. Athenaeum, Budapest (é. n.)

Rippl-Rónai József emlékezései. Beck Ö. Fülöp emlékezései. Sajtó alá rendezte: Farkas Zoltán, Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1957

 

Minél kevesebbel minél többet

„Less is more.” A kevesebb több. A modernista építészet világsztárja, Ludwig Mies van der Rohe közvetítésével vált ebből a mondatból a második világháború utáni minimalizmus szlogenje. A bauhausos modernség a századforduló világában gyökerezik, amikor a túlzott dekorációs burjánzás helyett a letisztult egyszerűség igénye először öntött formát. Csak a legkifinomultabb művészek sejtették meg ennek jelentőségét, köztük a legjobb párizsi körökben pallérozódó Rippl-Rónai József, aki így írt Emlékezéseiben: „Ez az egyszerűségkeresés, melyet életmódomnak is fő principiumává tettem, a magja az én festési faktúrámnak. Minél kevesebbel minél többet, sokat kifejezni, ez ma is a művészi mottóm. Úgy érzem, ez szokott is sikerülni, de érzem azt is minden alkalommal, hogy – festvén – egy-egy kis revolúció megy végre bensőmben. Mintha mindent újból és mindig újból kellene megtanulnom. Mindig egy új világ, egy új szenzáció előtt érzem magam.”

Redukció és minimalizmus

A kukoricás korszak fauvosan tarka Rippl-Rónaijában is benne rejlik a redukcióra való hajlam. „Rippl-Rónai festő volt – írta róla nagy életmű-katalógusában Keserü Katalin –, de amikor képet alkotott, nem tett különbséget festmény, rajz vagy grafika között. A kép megtalálásához az első lépést mégis a festészetben tette meg, s ez a redukció volt. Ez azután lehetővé tette a hagyományos, festői képalkotó elemek mellett mások megjelenését is műveiben.” A most vizsgált festményen is ez a redukciós minimalizmus érvényesül, mint egy Váli Dezső-féle műteremrészleten vagy egy Morandi-féle csendéleten. Rippl-Rónai a gellérthegyi műterem ablakából veszi szemügyre a téli világot: a téli monokrómiát a művészkarton nyers felületére felrótt barna olajkontúrokkal és a lavírozott szürke tónusokkal teszi élővé. A kerítés vonalerdeje mögött sétáló figurák, a levelüket vesztett fák és az épületek tömbje mind a monokróm esztétikai nagyszerűségével jelenítik meg a redukált látványt.

Kelenhegyi úti műteremben

A festmény – félig takarásban – megjelenik a Pesti Napló képes mellékletének 1927-es decemberi fotóján. Az idős Rippl-Rónai kis széken üldögél Kelenhegyi úti műtermében (Herman Lipótné társaságában). A mű épp ezen a helyszínen született, hiszen jól beazonosíthatók az ablakból elénk táruló részletek. Az előteret a Kosztolányi Kann Gyula által tervezett hatalmas műteremház szecessziósan hullámzó, oszlopokkal tagolt kerítése tölti ki. Mögötte az éles jobb kanyart vevő Kelenhegyi út az azt szegélyező házakkal. Kivehető a Bayer-villa hegyes saroktornya, jobbra felül pedig a Citadella széles várfala. (A pettyezett fa helyén magasodik jelenleg a frissen felállított zászlórúd.) Rippl-Rónai Párizsból való hazatelepülése után, 1908-tól bérelt atelier-t a város legszebb pontján, a Ménesi út magasságában a Gellérthegyen, a híres műteremházban. Kaposvári villája mellett ez volt második otthona haláláig. Több alkalommal megörökítette a téli Gellérthegy látványát az ablakból (a nyarakat rendszerint Kaposváron vagy a Balatonon töltötte). Az innen készített kései pasztellek közül (például Kelenhegyi út télen, 1924, BTM) messze kiemelkedik a most vizsgált, kapitális méretű olajkompozíció.

Rippl-Rónai, József works by the artist on the current auction

*more_creations_of*

Similar works of art

We are looking for high quality works of the selected artists for immediate purchase.

Details

Newsletter

Subscribe to our newsletter to stay informed about upcoming auctions, exhibitions, and newly arrived works of art.