Please choose!

 

Paintings

 

Photography

Orbán, Dezső (1884 - 1987)

Studio Still Life with Apples, Pears and Quince

Themes:  Still-life Fruit

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

60x80 cm
oil on canvas
Signed lower left: Orbán

Kiállítva: A Nyolcak. Cézanne és Matisse bűvöletében, Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2010, kat. 309.

Reprodukálva: A Nyolcak. Cézanne és Matisse bűvöletében. Szerk.: Markója Csilla – Bardoly István, Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2010, 346. oldal

Irodalom:

– Passuth Krisztina: Orbán Dezső. Corvina Kiadó, Budapest, 1977.

– A Nyolcak. Cézanne és Matisse bűvöletében. Szerk.: Markója Csilla – Bardoly István, Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2010.

– Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904–1914. Szerk.: Passuth Krisztina – Szücs György – Gosztonyi Ferenc, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006

Subject :  Still Life

Do you have any question?

Do you have a Orbán, Dezső painting?

Please request free evaluation, even for a complete heritage. We would be happy to purchase your artwork similar to this, or sell it at an auction or provide it for sale at our web gallery.

  • Biggest Hungarian painting collection
    More than 100.000 Hungarian works of art

  • We provide certificate work of origin for every purchased work of art
    We provide certificate work of origin for every purchased work of art

  • Personal viewing in the gallery
    After making an appointment in the Kieselbach Gallery in Budapest

  • Free painting valuation
    Free painting valuation

Study

Az avantgárd vonzásában

Orbán Dezső ritka tömörséggel és koncentráltsággal megfogalmazott, dráma csendéletfestészete az elmúlt években a Nyolcak – és ezzel együtt az egész korai magyar avantgárd – szimbólumává nemesedett. Nem véletlen került az 1910-es Kannás csendélete a nagy pécsi katalógus címlapjára. A végül Ausztráliában, magas kort megélt Orbán egész fiatalon, művészeti képzés nélkül ment ki tanulni Párizsba 1906-ban. A modern festészet útjait fürkésző barátaival együtt járta a galériákat.  „Ekkor már intim barátságban voltam Berény Róberttel, Pór Bertalannal, tisztelettel barátkoztam Kernstok Károllyal” – emlékezett vissza idős korában. Berény vezette be a párizsi modernek világába. „Egyik művészbarátom (…) – mondta – elvitt a Vollard Galériába és ott megmutatott nekem három festményt, egyet Van Goghtól, egyet Cézanne-tól és egyet Matisse-tól.”

Pikturális bázis

A most vizsgált csendéleten egyértelműen tetten érhető a párizsi modern festészet hatása. Az asztallap és a háttér nyersen elnagyolt, hagyja érvényesülni a kép „főszereplőit”: a gyümölcsöket. A göcsörtös birsek, pirospozsgás almák és zöld körték sötéttel modellált, súlyos formákként ülnek az asztalon és a tálakban, Cézanne és Gauguin csendéleteinek alapos, gyökerekig hatoló megértéséről tanúskodva. Az eredetileg matematikusnak készült Orbán térbeli konstrukcióként építette fel festményeit. Ahogy az 1912-es Nyolcak kiállítás katalógusában írta, ez egy olyan „pikturális bázis”, ami az „egységre való törekvésből” és „egy egyensúlyhelyzetet megteremteni akarásból” áll. Ezt már kortársai is pontosan érezték, Feleky Géza írta a Nyolcak második kiállításának előszavában: „Rend, nyugalom, áttekinthetőség, első pillantásra nyilvánuló egyensúly Orbán Dezső művészetének alapérzése.”

Tintoretto színpada

Cézanne és Gauguin stiláris közelsége ellenére a bordó drapéria színvilága a klasszikus velencei festőket idézi. Nem véletlen. „Greco, Tintoretto voltak a főistenek a múlt mesterei közül” – emlékezett vissza a forrongó párizsi évekre Orbán. A vöröslő szövetet akár Tintoretto is festhette volna; feladata, hogy a gyümölcsök számára olyan drámai színpadot teremtsen, ahol – mint valami görög tragédiában – felléphetnek és elmondhatják nagy monológjukat. Ezeket a néma monológokat nevezte Orbán a negyedik dimenziónak: „a néző (…) csak a ténylegesen létező két és az esetlegesen érzékeltetett harmadik dimenziót látja, de nem látja meg azt a negyedik dimenziót, mely a képnek lelki (tehát nem ábrázoló) tartalmát adja”. Az orbáni csendéletfestészet valódi súlyát éppen ez a láthatatlan szellemi mélység, a „negyedik dimenzió” teremti meg.

Orbán, Dezső works by the artist on the current auction

Similar works of art

We are looking for high quality works of the selected artists for immediate purchase.

Details

Newsletter

Subscribe to our newsletter to stay informed about upcoming auctions, exhibitions, and newly arrived works of art.