Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Czigány Dezső (1883 - 1938)

Tájkép (Mária-ház, Falu), 1908 körül

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Czigány Dezső képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

46x58,5 cm
Oil on canvas
Jelezve balra lent: Czigány

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Kiállítva: Nagybánya. Nagybányai festészet a neósok fellépésétől 1944-ig, Miskolci Galéria, 1992. december. (Kat. sz. 31. Tájkép), A modern magyar festészet legszebb képei, Kieselbach Galéria, 2003. november, Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904–1914, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006. március–július (Kat. sz. 93. Falu)

Reprodukálva: - Nagybánya. Nagybányai festészet a neósok fellépésétől 1944-ig, szerk. Jurecskó László, Kishonthy Zsolt, MissionArt Galéria, Miskolc, 1993. (243. o.), Kieselbach-gyűjtemény. Magyar festészet 1900–1945, Kieselbach Galéria, Budapest, 1996. (67. o.), Modern Magyar Festészet 1892–1919, szerk. Kieselbach Tamás, Budapest, 2003. (424. o.), Rum Attila: Czigány Dezső, szerzői kiadás, Budapest, 2004. (66. o.); Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904-1914, kiáll. kat., szerk. Passuth Krisztina, Szücs György, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006. (138. o.)

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom:

Rum Attila: Czigány Dezső. Kossuth–Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2015.

A Nyolcak. Szerk.: Markója Csilla–Bardoly István, Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2010.

 

 

Nizzai ezüsttál

 

Czigány Dezső különleges csendéletén a kékek és világoszöldek érzékien elegáns, hűvös tónusaival játszik, amit diszkréten ellenpontoznak a citromsárgák meleg színérték-villanásai. Az egyetlen pillantással áttekinthető, szűkre szabott, kék drapériával lehatárolt képtérben szokatlanul kevés tárgy tűnik fel. A sötétkék lepellel leterített apró asztalkán egy fehér gyümölcstartó tál emelkedik, rajta és mellette három zöldessárga körte és egy alma. A gyümölcstál a cézanne-os csendéletekben különösen gazdag Czigány-életműben egyszer sem ismétlődik, pedig egy jól ismert alabástrom tárgytípus, aminek elegáns lábán barokkosan formált delfinek csavarodnak, kelyhét pedig dús szőlőlevelek karéja teszi plasztikussá. A kompozíció hűvös, ezüstös csillogását Czigány egyik kedves festői leleményével ellensúlyozta: az alsó réteggel. A felület legfelső, hideg színekből felépített felszíne alól ugyanis lágyan átdereng, finoman felparázslik a rózsaszínes aláfestés, meleg aurát vonva a látszólag köznapi, de a művészet teremtő ereje által megnemesedő tárgyak köré. A letisztult kolorit és az art decóval való érintkezés azt valószínűsíti, hogy a csendélet a festő nizzai tartózkodása alatt született, valamikor 1929 körül, amikor Czigány pár évig a francia Riviérán élt családjával.

 

Keresők lényeglátása

 

A pesti kispolgári családban felcseperedő Czigány kora gyermekkorától kezdve művészi pályára készült. A párizsi eszmélés előtt belekóstolt az akadémikus képzésbe is, és már a 20. század első éveiben öntudatos fiatal tehetségként állított ki Budapesten. 1904-ben utazott először Párizsba, ahol bejárt a modern szellemiségű Julian Akadémiára, majd hamarosan a Függetlenek Szalonjának elismert részvevőjévé vált. Közben rendszeresen eljárt festeni Nagybányára és közeli barátságba került a modern művészet első számú nemzeti ikonjával, Ady Endrével. Formálódó festészetére Matisse, Gauguin és mindenekelőtt Cézanne volt nagy hatással. A franciás modernség tudatosan építkező, „kutató”, „kereső” értelmiségi képviselőjeként helyet kapott a Nyolcak csoportjában. Pazar önarcképekben és cézanne-os csendéletekben gazdag festészetével komoly sikereket ért el a következő évtizedekben. 1922-es kiállítása kapcsán írta művészetéről Bálint Aladár a Nyugatban: „Kifejezésmódja végletekig egyszerű és markáns. Klasszikus latin felírások, négysoros versek tömörségét juttatják eszünkben e képek, [a]hol néhány alapszínbe sűrítette össze a művész a természettel folytatott párbeszédének eredményeit.”

 

Cézanne nyomában

 

Czigánynak a Nyolcak kiállításain bemutatott képei között portrék és csendéletek szerepeltek. A Pesti Naplónak nyilatkozva egyértelműen beszélt művészetének cézanne-i eredetéről: „A piktúra és festői törekvések általánosan még soha oly mély, nemes és a természettel ilyen meghatott és szoros kontaktusban nem volt, mint Cézanne és műveinek és tanításának tudatos értékelése óta. Festői törekvés: mindent kiszedni a természetből, ami festőileg értékes, és elhagyni mindent, ami a piktúrát csak zavarja, pláne ami idegen, ami nem festői elem. Ilyenek: bizonyos ordináré anyagszerűség keresése, bizonyos utálatos, csak lágy fejekben elképzelt szépségideál hajszolása, bizonyos bárgyú hangulatok alkalmazása és így tovább.” Czigány az általa megfogalmazott sallangmentes, lényegre koncentráló, letisztult képépítéshez a későbbiekben is hű maradt. Nem hiába beszélt róla Genthon István művészettörténész a „Cézanne elveinek legtisztább képviselője”-ként nem sokkal tragikus halála előtt, 1935-ben. Ezt az esztétikai ősforrást látjuk megtestesülni a most vizsgált festményen is, kiegészítve a 20–30-as évek klasszicizáló tömegformálásával és art deco minimalizmusával.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!