Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Kondor Béla (1931 - 1972)

Krisztus és a négy evangélista (Szerb Krisztus), 1958

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Kondor Béla képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

30x52 cm
Oil, goldendust on panel
Jelezve balra lent: Kondor 1961 (utólagos)

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Proveniencia: Egykor a Dévényi-gyűjteményben

oeuvre szám: 1958/27 in.: Kondor Béla (1931-1972) oeuvre katalógus, szerk.: Bolgár Kálmán - Nagy T. Katalin, a Magyar Nemzeti Galéria kiadása, Budapest, 1984; Reprodukálva: Kondor Béla festő- és grafikusművész emlékkiállítása születésének 75. évfordulója tiszteletére, katalógus (KOGART Ház, 2006. május 19 - augusztus 20), a KOGART Ház kiadása, Budapest, 2006. (41. oldal);  Reprodukálva: A Dévényi Gyűjtemény, szerk.: Virág Judit, Törő István, a Mű-Terem Galéria kiadása, Budapest, 2006. (80. oldal)

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom:

– Neve korszakot jelöl. Tanulmányok Kondor Béla művészetéről. Szerk.: Horváth Gyöngyvér–Fertőszögi Péter–Marosvölgyi Gábor, Kovács Gábor Művészeti Alapítvány, 2017.

– Kondor Béla. Szerk.: Fertőszögi Péter–Kondor Mária, Kogart, Budapest, 2006, 97. oldal

– Kondor Béla kiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1965

– Domokos Mátyás: „Apokaliptikus méretű tüntetések” (Kondor Béla verseiről). In.: Jelenkor, 1988/4.

 

Modern klasszikus

Kondor Béla legelkötelezettebb méltatója a 20. század derekának legnagyobb művészettörténésze, Németh Lajos volt. Ő jellemezte az 50-es években induló fiatal tehetség újszerűségét 1977-es katalógusában: „Mindez új volt a magyar képzőművészetben, hiszen ezekben az években kezdett oldódni a szocialista realizmus félreértéséből született akademizáló-naturalista irány szigora, az alföldi hagyományból táplálkozó dekoratív-realista törekvés és a posztnagybányai stílus lírai, impresszionisztikus oldottsága hatott. Kondor nem ezt az utat választotta. Konstruktív volt, ugyanakkor életteli, képlátása egyéni, fantáziája nem félt a szürrealizmus kalandjától. Egymást kizárni látszó ellentét: szerkezeti rend és szürrealista vízió. Márpedig Kondor megbirkózott e lehetetlennek látszó vállalkozással. (…) Festészeti stílusát sem lehetett a közvetlen elődökhöz, az ötvenes-hatvanas évek magyar képzőművészeti törekvéseihez kapcsolni. Festészete szintén az evidencia erejével bizonyította: lehetséges a »nagy múlt«, a hagyomány vállalása úgy is, hogy az ne jelentsen visszatérést a túlélt sablonokhoz, lehet úgy is modernnek lenni, hogy ne váljék valaki a közkeletű modern stílusirányzatok követőjévé.”

Transzcendens menekülés

Az ikonok esztétikáját megelevenítő kortárs művészeti gesztus botrányt okozott a szocializmus hivatalos kultúrpolitikájának berkeiben. Okkal: Kondor Bélát ugyanaz az ősi, tömjénfüstös, aranyba burkolt szerb ortodoxia bűvölte el, amely Vajda Lajost is megbabonázta Szentendrén. Az Angyal, ördög, költő című, meghatározhatatlan műfajú költői szövege szerint a létezést az emberiség már az első pillanatban „visszacsinálhatatlanul” elrontotta: „Az emberek a Paradicsomból kiszabadulva azonnal hozzákezdtek a hamarosan szédületes méretű, hatalmas büntetőtábor megszervezésének izzasztó munkájához”. Kondor művészeti univerzuma tele van vallási elemekkel, az ikonok aranyfüstjével, vonuló szentekkel, Krisztusokkal és angyali karokkal. Szerepük a kultúrtörténeti utalásokon át a létfilozófiáig vezet, miközben Kondor a tragikus életből a megváltást a romantikus színezetű „művészetvallás”-ban remélte megtalálni. Ahogy Domokos Mátyás írta róla: „a művészet gyakorlásában, teremtő működésében találja meg a végső erkölcsi törvényt és menedéket, amelyet életével valóságosan is aláírt szinte, hiszen alig másfél évtized alatt elképzelhetetlenül és felfoghatatlanul sokat dolgozott”. Kondort érdekelték a technikai megoldások (a klasszikus grafikai eljárásoktól a laparanyozás művészetéig), de festészete mindenekelőtt egzisztenciális-etikai kérdéseket feszegetett. Németh Lajos – a töprengő, filozofikus „gondolati líra” – mintájára „gondolati festészet”-nek nevezi munkásságát. Kondor a régi mesterek képeiből, a szentek legendáiból és az irodalom klasszikusaiból egy történelemfilozófiával átitatott egyéni mitológiát gyúrt. A történelmet saját magán szűrte át.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!