Irodalom:
– Neve korszakot jelöl. Tanulmányok Kondor Béla művészetéről. Szerk.: Horváth Gyöngyvér–Fertőszögi Péter–Marosvölgyi Gábor, Kovács Gábor Művészeti Alapítvány, 2017.
– Kondor Béla. Szerk.: Fertőszögi Péter–Kondor Mária, Kogart, Budapest, 2006, 97. oldal
– Kondor Béla kiállítása. Ernst Múzeum, Budapest, 1965
– Domokos Mátyás: „Apokaliptikus méretű tüntetések” (Kondor Béla verseiről). In.: Jelenkor, 1988/4.
Modern klasszikus
Kondor Béla legelkötelezettebb méltatója a 20. század derekának legnagyobb művészettörténésze, Németh Lajos volt. Ő jellemezte az 50-es években induló fiatal tehetség újszerűségét 1977-es katalógusában: „Mindez új volt a magyar képzőművészetben, hiszen ezekben az években kezdett oldódni a szocialista realizmus félreértéséből született akademizáló-naturalista irány szigora, az alföldi hagyományból táplálkozó dekoratív-realista törekvés és a posztnagybányai stílus lírai, impresszionisztikus oldottsága hatott. Kondor nem ezt az utat választotta. Konstruktív volt, ugyanakkor életteli, képlátása egyéni, fantáziája nem félt a szürrealizmus kalandjától. Egymást kizárni látszó ellentét: szerkezeti rend és szürrealista vízió. Márpedig Kondor megbirkózott e lehetetlennek látszó vállalkozással. (…) Festészeti stílusát sem lehetett a közvetlen elődökhöz, az ötvenes-hatvanas évek magyar képzőművészeti törekvéseihez kapcsolni. Festészete szintén az evidencia erejével bizonyította: lehetséges a »nagy múlt«, a hagyomány vállalása úgy is, hogy az ne jelentsen visszatérést a túlélt sablonokhoz, lehet úgy is modernnek lenni, hogy ne váljék valaki a közkeletű modern stílusirányzatok követőjévé.”
Transzcendens menekülés
Az ikonok esztétikáját megelevenítő kortárs művészeti gesztus botrányt okozott a szocializmus hivatalos kultúrpolitikájának berkeiben. Okkal: Kondor Bélát ugyanaz az ősi, tömjénfüstös, aranyba burkolt szerb ortodoxia bűvölte el, amely Vajda Lajost is megbabonázta Szentendrén. Az Angyal, ördög, költő című, meghatározhatatlan műfajú költői szövege szerint a létezést az emberiség már az első pillanatban „visszacsinálhatatlanul” elrontotta: „Az emberek a Paradicsomból kiszabadulva azonnal hozzákezdtek a hamarosan szédületes méretű, hatalmas büntetőtábor megszervezésének izzasztó munkájához”. Kondor művészeti univerzuma tele van vallási elemekkel, az ikonok aranyfüstjével, vonuló szentekkel, Krisztusokkal és angyali karokkal. Szerepük a kultúrtörténeti utalásokon át a létfilozófiáig vezet, miközben Kondor a tragikus életből a megváltást a romantikus színezetű „művészetvallás”-ban remélte megtalálni. Ahogy Domokos Mátyás írta róla: „a művészet gyakorlásában, teremtő működésében találja meg a végső erkölcsi törvényt és menedéket, amelyet életével valóságosan is aláírt szinte, hiszen alig másfél évtized alatt elképzelhetetlenül és felfoghatatlanul sokat dolgozott”. Kondort érdekelték a technikai megoldások (a klasszikus grafikai eljárásoktól a laparanyozás művészetéig), de festészete mindenekelőtt egzisztenciális-etikai kérdéseket feszegetett. Németh Lajos – a töprengő, filozofikus „gondolati líra” – mintájára „gondolati festészet”-nek nevezi munkásságát. Kondor a régi mesterek képeiből, a szentek legendáiból és az irodalom klasszikusaiból egy történelemfilozófiával átitatott egyéni mitológiát gyúrt. A történelmet saját magán szűrte át.