Bernáth Aurél és dr. Pártos Alice az 1927 és 1938 közötti bő évtizedben Magyarország és Szlovákia között ingáztak. Az év nagyobb részében a gyógyfürdőiről híres Pöstyénben tartózkodtak, ahol a festőművész felesége az egyik legnevesebb fürdőkomplexumként ismert Spezial Sanatorium reumatológusaként dolgozott. Csupán a teleket töltötték Budapesten, az első években saját otthon hiányában még bérelt lakásokban. Egyik ilyen lakhelyük a Budai Vár tövében húzódó Vérmező út 6. szám alatt volt, melyet 1933-tól néhány télen át használtak. 1934–1935 telét is itt töltötték, melyet nemcsak írásos bizonyítékok, de Bernáth itt festett képei is tanusítanak. Ezek közé tartozik a Téli délután című olajfestmény és a most aukcióra kerülő remek pasztell, mely az olajkép hátterében is feltűnő Széna téri korcsolyapályát ábrázolja.
A Bernáth-család ablakából 1935-ben feltáruló látvány, tehát egy korcsolyapálya. Ha jégpálya, akkor a budapestieknek elsőre a Városliget jut eszébe, ahol 1870-ben nyílt meg a társasági élet és az ismerkedés új színtereként gyorsan divattá váló és azóta is töretlen népszerűségnek örvendő intézmény. Több mint fél évszázaddal később, 1926-ban a Pesti Korcsolyázó Egylet régvárt örömére pedig megnyithatta kapuit a gépi hűtésű, tehát a változó hőmérséklettől függetlenül is állandó jégminőséget biztosító Városligeti Műjégpálya. Az 1896-os millenniumi ünnepségek alkalmából született épületek és a pazar természeti környezet, ma is impozáns keretül szolgál a korcsolyázás szerelmeseinek. Budán a Rózsadomb, a Várhegy és a Kis-Sváb-hegy által közrefogott szélmentes völgyben, a városligetihez hasonló méretű jégpálya szintén az 1870-es évek elejétől alakult ki. Itt teljesen eltérő adottságok tették lehetővé a létrejöttét, mivel a török hódoltság következtében elnéptelenedett városrészben, a 19. században agyagbánya létesült. A folyamatosan mélyülő bányagödör helyén idővel bányató keletkezett, mely lehetetlenné tette a további kitermelést, így a területet a budai polgárok kezdték el szabadidős tevékenységekre használni. A mai Széll Kálmán és Széna tereken létrejött bányató, telente korcsolyapályaként üzemelt. Az egykori budai középkori városfalat is magában foglaló névtelen közterület, eleinte a Gödör néven volt ismert. Az 1869-ben alakult Budai Torna Egyesület az 1880-as években vette állandó használatba a területet, ahol nyáron atletizálni és teniszezni lehetett, télen pedig korcsolyázni. S míg az egykori bányagödör nagyobbik részét ma elfoglaló Széll Kálmán tér területe, idővel fontos közlekedési csomóponttá alakult, addig a mellette meghúzódó Széna tér, telente még az 1930-as években is korcsolyapályaként funkcionált. Arra nézve, hogy mennyire közkedvelt lehetett ez a hely, érdekes adalék és bizonyíték, hogy Balogh Rudolf a híres fotográfus a Vasárnapi Ujság 1914. január 18-án megjelent számában, szinte pontosan olyan felvételt közölt a Széna téri korcsolyapályáról, mint amilyen látványt huszonegy évvel később, Bernáth Aurél örökített meg a lakása ablakából. Manapság sajnos már csak egy normál hokipályányi, fedett jégdarab emlékeztet, az egykor méretében és népszerűségében is a városligeti párjával vetekedő jégtóra.
Érdekes módon a korcsolyapálya nem tartozik a gyakori festői témák közé. A korai magyar modernizmus történetéből a méltatlanul elfeledett Feiks Jenő 1911-ben, Szirt Oszkár pedig 1917-ben festett remek, témába illő képet. Pólya Tibor festői életműve kivételes módon bővelkedik a korcsolyázókat ábrázoló képekben, bár ő inkább a téma kisvárosi és falusi változatait részesítette előnyben. Perlrott Csaba Vilmos az 1930-as évek első felében, tehát Bernáth Auréllal közel egyidőben két remek kompozícióban is megörökített nagybányai korcsolyázókat. Pasztellben viszont csak egyetlen mű mérhető Bernáth 1935-ös, kiváló kvalitású festményéhez, Rippl-Rónai József Kaposi korcsolyázók című alkotása az 1920-as évek első feléből. A Korcsolyapálya szerepelt Bernáth 1935-ös Fränkel Szalonbeli gyűjteményes tárlatán, majd ezt követően több mint hét évtizednyi lappangást követően bukkant fel ismét Londonban.
RUM ATTILA