Irodalom:
Szöri József dr.: Szegedi művészek kiállítása. Szeges és Vidéke, 1913. május 7., 2.
Juhász Gyula: Szegedi művészek kiállítása a kultúrpalotában. Délmagyarország, 1918. május 18., 2.
Szajna parton
A most felbukkanó kép Joachim Ferenc váratlan vizuális izgalmakkal teli korai alkotása. A festmény a Quai des Grands Augustins 55. szám alatt található párizsi hotel negyedik emeletéről készült. A francia erkély jellegzetes rácsa alapján mind a mai napig beazonosítható a helyszín. Az őszi rakparton kivehetők a filléres könyveket árusító jellegzetes könyvárusító bódék, ahogy az olcsó irodalomra vágyó párizsiak válogatnak a kínálatban. Az uszályokat vontató gőzhajó épp a Saint-Michel híd alatt halad át, de a távolban látszik a Petit Pont széles íve is. A kilátást a Notre Dame őszi lombok fölé magasodó, impresszionisztikus ködbe burkolózó, magasztos tömbje uralja. A két nagy torony közti gótikus huszártorony magas csúcsa pontosan tájolja a helyszínt. Ebből az irányból, ugyanerről a rakpartról készültek a magyar fauve-izmus leghíresebb párizsi városképei is, például Tihany Lajos Pont St. Michel című (1908) kétszer is megfestett kompozíciója. Joachim Ferenc pár évvel később, még az első világháború kitörése előtt, 1913-ban járt a híres helyszínen. A festmény is tanúskodik róla, hogy nem egyedül, hanem – feltehetően – szerelmével és múzsájával, Gráf Margittal, aki talán épp babaruhát készít a képen első közös gyermeküknek, az ebben az évben megszülető Piroskának.
Impresszionisták nyomában
Joachim Ferenc a századelő festészetének egyik felfedezésre váró, sajátosan franciás hangon megszólaló, különleges képviselője. Festészete az impresszionizmusból, a neoimpresszionizmusból és a századforduló éjszakai tónusokra érzékeny esztétikai világából sarjadt ki. A szegedi születésű festő előbb Pesten sajátította el a képzőművészet alapjait, majd 1904-ben eljut a modern művészet fővárosába, Párizsba, barátjával, a később neves New York-i műkereskedővé váló Brummer Józseffel együtt. Rövid müncheni kitérő után – mint ezt Szabó Tamás restaurátor életrajzi elemeket tisztázó kutatásaiból tudjuk – szülővárosa több éves művészi ösztöndíjának jóvoltából térhetett vissza újra Párizsba 1907-ben. Egy rövid ideig a szintén szegedi Csáky Józseffel, a később neves kubista szobrásszá váló pályatárssal lakott közös szálláson. Tájképei tanúsága szerint Franciaországban csavarogva eljutott Normandiába és a déli Riviérára is. A szimbolizmus és a posztimpresszionizmus által megérintett festményeit különböző csoportos tárlatokon mutatta be Bécstől Drezdáig, de szerepelt a párizsi modernek legendás kiállításain is: 1911-ben az Őszi Szalonon, majd 1913-ban a Függetlenek Szalonján.
Kékek és lilák
Legjellegzetesebb képein a holdfényes tengerpartok fényviszonyait dolgozta fel a neoimpresszionizmussal és a szimbolizmussal érintkező sajátos stílusában. Ilyen volt a nemrég felbukkant, éjszakai tengerparton játszódó Szirének című kompozíciója 1913-ból. Ugyanezen év őszi-téli hónapjaiban festette a most vizsgált alkotást. A lilák, kékek és rózsaszínek jellegzetes palettájával kidolgozott, hűvös – direkt elnyújtott ablakban ábrázolt – városlátkép a neoimpresszionizmuson edződött színelméletének gyümölcse. Szöri József jóvoltából ismerjük ennek esztétikai hátterét: „Amint a legnagyobb impresszionista mesterek képeiből kicsapó hajnali, friss levegőt először szívta be, palettáját új színek kezdték tarkítani és amit azóta alkot, az mind akkor keletkezett művészi hitvallása jegyében készült. Ennek a hitvallásnak első tétele a szín mindenhatósága, amellyel szemben minden más követelmény alárendelt. A színek hierarchiáját pedig a következőképpen állítja föl: a kék és lila színek rezgése minden színhatás állandó eleme (…). Annak tanulmányozása képezi rája nézve a színprobléma egész tartalmát, hogy a kék és lila színek abszorbeáló hatásával szemben mily mértékben őrzik meg a többi színek önállóságukat.”
Zola és a részletek
A különös lilákra és kékekre épített párizsi panorámával szemben a szobabelsőt meleg tónusok határozzák meg. A directoire stílusú székben békésen kötögető, sötét ruhás nő mellett asztalka áll, külön képként is felfogható csendélettel. A megnyújtott kompozíciót egy kárpitozott sámlin összegömbölyödő cica egészíti ki. Joachimot az apró részletek is foglalkoztatták. Pontosan állapította meg földije, Juhász Gyula költő az 1919-es szegedi kiállítás kapcsán: „Joachim Ferenc elsősorban dokumentumokat akar, a természet egy-egy szögletét mutatja be a maga temperamentumán keresztül, ahogy a nagy Zola hirdette, akinek elvei csakugyan inkább valósíthatók meg a pikturában, mint az irodalomban. Naturalista festő ez a Joachim, ösztönös és meggyőződéses, a részleteket éppen olyan erősen hangsúlyozza, mint ahogy mások az egészet.” A most vizsgált képen is látható, hogy Joachim milyen érzékenységgel dolgozta fel a különböző mintás felületeket, a szőnyeg és a terítő élénk színű mustráját. Majd mindezt párba állította a hideg tónusokkal megfestett, nagyszabású párizsi panorámával.
Rieder Gábor