Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Pap Géza (1883 - ?)

Dunakanyar (Dunabogdány), 1908

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Pap Géza képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

66x84 cm
Oil on cardboard
Jelezve balra lent: Pap Géza 1908

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

A festmény hátoldalán felirat: Pap Géza Dunabogdány olf

Reprodukálva: Modern Magyar Festészet 1892-1919. Szerk: Kieselbach Tamás. Budapest: Kieselbach Galéria, 2004, 106. kép

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

KIÁLLÍTVA

Téli kiállítás. Művészház, Budapest, 1910. november. (Kat. 132. Dunabogdány.)

  1. csoportos kiállítás. Művészház, Budapest, 1911. január 6. – január 29. (kat. 45. Dunabogdány)

A Művészház 1909–1914. Modern kiállítások Budapesten. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2009. március 16. – július 26. (Kat. IV. 3. Dunabogdány)

 

REPRODUKÁLVA

Modern magyar festészet 1892–1919. Szerk: Kieselbach Tamás. Budapest, 2003. 106. kép.

Modern Hungarian Painting 1892–1919. Szerk: Kieselbach, Tamás. Budapest, 2004. 4106. kép.

Die Moderne in der Ungarischen Malerei 1892–1919. Szerk: Kieselbach, Tamás. Berlin, 2008. 106. kép.

A Művészház 1909–1914. Modern kiállítások Budapesten. Katalógus. Szerk.: Gömöry Judit, Veszprémi Nóra. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2009. 89.

 

A felfedezések kora

Ha a következő generáció tagjai közül valaki visszatekint a jelen és a közelmúlt magyar művészettörténetére, joggal nevezheti majd ezeket az évtizedeket a nagy felfedezések korszakának. Korábban ismeretlen életművek bukkantak fel és lepték meg a hitetlenkedő műértőket, feldolgozottnak vélt, már-már unalommal övezett klasszikusok kerültek új megvilágításba, sőt az is megtörtént, hogy egy új fejezettel – a magyar fauvizmussal – bővült modern festészetünk kimeríthetetlen izgalmakkal kecsegtető története.

 

Az elmúlt évek során számos példa bizonyította, hogy a 20. századi magyar festészet története a szakemberek és a műértő közönség számára egyaránt tartogat még meglepetéseket. Ma már alig hihető, de néhány éve még a „frissen felfedezett alkotókat” bemutató kiállításon szerepelt Kontuly Béla, s csak keveseknek mondott sokat Schadl János, Vaszkó Ödön, A. Tóth Sándor vagy éppen Rauscher György neve. A most bemutatott festmény láttán nem nehéz megjósulni, hogy Pap Géza életműve ezek közé a nagy felfedezések közé fog beilleszkedni.

 

Rippl-Rónai hatása – a mester méltó „tanítványa”

A Dunabogdány című képet láthattunk már a Magyar Nemzeti Galéria 2009-es, a Művészház történetéről rendezett nagy kiállításán, de ez alkalommal alapos tisztítás után, eredeti fényében ragyogva ajándékozza meg nézőjét a rácsodálkozás élményével. Az első felismerés annak a meglepően korai hatásnak a konstatálása, amelyet Rippl-Rónai József festészete gyakorolt a fiatal festőre. A datálása szerint 1908-ban készült kép tökéletes tisztaságban idézi elénk a sokat emlegetett kukoricás stílust, amellyel Rippl éppen ebben az esztendőben lepte meg először a budapesti közönséget. Ekkor lazította fel jellegzetes pöttyözésével képeinek korábban homogén foltjait, ekkor kaptak önálló entitást a szaggatottan felvitt ecsetvonások, s vált uralkodóvá a vászon után a karton, mint az új festői modor ideális hordozó anyaga. Akár Pap Géza képéről is írhatták volna, amit Rippl-Rónai e szavakkal foglalt össze új stílusával kapcsolatban: „ El kell dobni a mástól, bárkitől tanult technikai elméleteket, s a lehető legegyszerűbbre kell redukálni magát a technikát. Abból áll ez, hogy a színeket egymásra semmi körülmények közt nem rakunk. Minden szín megvan a tubusban, csak ki kell venni belőle, s úgy ahogy van – mindig gondosan törődve az egységes stílussal –, csak rá kell tenni a vászonra. De oda ahova való! De úgy, hogy ott maradhasson! És úgy maradhasson ott, amint odatettük!… A vásznon nem keverünk semmit.”

Bár Rippl-Rónai hatása a magyar művészet történetében szinte túlbecsülhetetlen, ez sokkal inkább a francia impulzus közvetítésében, a hazai konzervatív művészeti körök „megpuhításában”, az ízlés modernizálásában, mintsem közvetlen stiláris mintaadásban érvényesült. Pap Géza képe azonban fényes bizonyíték arra, hogy akadt egy festő, aki már az első pillanatban, a művek közkincsé válásakor ihletet merített a kukoricás képek lehengerlő dekorativitásából. Ám e meglepő szinkronitás mellett az igazi szenzáció mégis az, hogy e szerencsés pillanatban született, az életműből messze kimagasló remekmű minden téren állja a versenyt a nagy ideál korabeli képeinek jelentős részével.

Ma még sajnos nem tudjuk, volt-e közvetlen kapcsolat a két festő között, az mindenestre sokatmondó tény, hogy Rippl-Rónai Ödön legendás gyűjteményében nem kevesebb, mint hat mű reprezentálta egykor Pap Géza művészetét.

 

Egy majdnem elfeledett festő

Több mint száz évvel a magyar modernizmus klasszikus korszaka után, mind a mai napig a meglepetés e terület kutatóinak egyik alapélménye. „Ilyet még nem láttunk tőle”, „atipikus”, „más, mint az eddigiek” – sokszor halljuk és mondjuk, még a legnagyobbak, a legalaposabban feldolgozott életművek egy-egy frissen felbukkant, korábban évtizedeken át lappangó darabja előtt állva is. Hatványozottan igaz ez a méltatlanul elfeledett vagy alig ismert mesterek esetében. A hiányzó vagy hiányos monográfiák, a történelmi drámák pusztításai, a gyenge mecenatúra és a közel fél századon át nélkülözött műkereskedelem okozta azt, hogy mind a mai napig évről-évre kerülnek elő olyan festmények a feledés homályából, amelyeket látva szívesen írnánk át korábban publikált tanulmányainkat és könyveinket.

Az 1883-ban Ungváron, még Grünberger néven született Pap Géza az 1880-as évek végén érkezett családjával Budapestre. A 20. század első éveiben az Iparművészeti Iskolában tanult, majd 1911-ben Nagybányán is képezte magát. Rendszeresen kiállított a Nemzeti Szalonban és a Művészházban, ahol a most vizsgált festmény két alkalommal, 1910-ben és 1911-ben is közönség elé került. Bár nem tudjuk biztosan, az is könnyen elképzelhető, hogy szintén ezzel az alkotásával jelentkezett a Művészház 1913-as Nemzetközi Posztimpresszionista tárlatán. A katalógusban sajnos csupán „Tájkép”-ként aposztrofált, így ma még pontosan nem azonosítható munkája együtt szerepelt többek között Campendonk, Robert Delaunay, Goncsarova, Javlenszkij, Kandinszkij, Matisse, Picasso, a magyarok közül pedig Berény, Czigány, Czóbel, Márffy, Orbán Dezső, Réth Alfréd és Vaszary alkotásaival.

Az igéretesen induló művészkarriert az első világháború kitörése akasztotta meg: Pap Géza az elsők között állt be katonának, majd 1915 őszén orosz hadifogságba került. Csupán hat év elmúltával, 1921 februárjában térhetett haza Magyarországra, ahol meg is kapta a Károly csapatkeresztet. A következő másfél évtizedben – egy idő után már a KUT tagjaként –rendszeresen kiállította expresszív stílusban született alkotásait a Nemzeti Szalon tárlatain. Szerencsésen túlélve a holokauszt borzalmait, a negyvenes évek második felében még többször szerepelt képeivel a nyilvánosság előtt, de későbbi sorsa homályba vész. Életművének alaposabb feldolgozása minden bizonnyal számos meglepetéssel fog szolgálni.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!