
logo
  • +36 1 269 3148
  • gallery@kieselbach.hu
  • 0
  • Belépés / Regisztráció
  • Hivatalos fordítások

    • Magyar
    • Angol

    Google fordító

Festmények

Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Festményértékbecslés
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk
  • Művészek szerint

  • Stílusok szerint

  • Kategória szerint

  • Összes alkotás

  • Művészek ABC
  • Webshop Stílusok
  • Kategóriák

  • Műgyüjtők
  • WANTED!
  • Csendélet

  • Enteriőr

  • Emberábrázolás

  • Arckép

  • Életkép

  • Tájkép

További kategóriák

  • Avantgárd

  • II. világháború u...

  • Szürrealizmus

  • Impresszionizmus

  • Art deco

  • Absztrakt művészet

További stílusok

  • Vörös Géza

  • Farkas Eszter

  • Halmi Artúr

  • Sass Brunner Ferenc

  • Szántó Piroska

További művészek

További Fotográfusok

  • Paulik István

  • Fogarassy (Fogara...

  • Kachelmann (Käche...

  • Groák Lajos és Ödön

  • Baumgarten Nándor

  • Majovszky Pál

További műgyűjtők

  • Könyvek
  • Megvásárolható
  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • SCHEIBER

  • IDŐRŐL IDŐRE 1985

  • A MAGYAR FORRADALOM 1956 NAPLÓ

  • Gorka Géza életműve...

Összes könyv

  • Megtalált képek

  • Szőnyi István

  • Youhu

  • A valóság szerelmese -...

  • A TITKOS GYŰJTEMÉNY

  • ARANYKOROK ROMJAIN

*all_book*

  • Műtárgy beadása
  • Korábbi aukciók

  • Hogyan vásárolhat nálunk?

Aukcióra keresünk

A Kieselbach Galéria megalakulásától kezdve a magyarországi aukciós piac meghatározó szereplője.

Műtárgy beadása

  • 77. tavaszi aukció

     
  • 76. aukció

     
  • 75. Őszi aukció

     
  • 74. Tavaszi aukció

     
  • Aukció
    részletei

  • Korábbi kiállítások
  • Megtalált képek -...

     
  • Mengyán András: ...

     
  • Válogatott művek ...

     
  • Emlékezés Vera Mo...

     
  • Korábbi
    kiállítások

Festményértékbecslés

Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Több évtizedes gyakorlattal rendelkező szakembereink árajánlatot adnak minden hozzánk eljuttatott...

Megvesszük!

Galériánk készpénzért is vásárol művészeti alkotásokat. Kérje ingyenes értékbecslésünket, hogy tisztában legyen a birtokában lévű művek értékével!

  • Utazás

     
  • Tudomány

     
  • Történelem-Kép

     
  • Facebook oldal

     
  • Kapcsolat

  • Sajtó

  • Szakértőink

  • Célunk

  • Társadalmi szerepvállalás

  • Címlap
  • >>
  • Gulácsy Lajos
  • >>
  • Cogito ergo sum (A falu bolondja), 1903

Gulácsy Lajos (1882 - 1932)

Cogito ergo sum (A falu bolondja), 1903

 Gulácsy Lajos - Cogito ergo sum (A falu bolondja), 1903 | 55. Tavaszi Aukció aukció / 201 tétel
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

74x54,5 cm
olaj, vászon
jelezve balra lent: Gulácsy, jelezve jobbra lent a kereten: Cogito ergo sum Descartes

A kép keretén hátul, jobbra lent Gulácsy Lajos autográf, nehezen olvasható felirata: „Gulácsy
Lajos: Csapszék a Tökfilkóhoz” (?).
A vászon hátoldalán krétával írt számok (532894 és 1350), a vakrámán 235-ös szám, valamint a
pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárának 1980–81-es „Nyolcak és aktivisták”
kiállításának raglapja, a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris és az Arts Council of Great
Britain kiállítási cédulája.


Proveniencia: egykor Horváth Zsigmond, majd Füst Milán és felesége, Helfer Erzsébet gyűjteményében, később a Füst Milán Fordítói Alapítvány tulajdonában

55. Tavaszi Aukció / 201. tétel (2017-05-26)
Kikiáltási ár: 44 000 000 Ft / 108 897 EUR
Becsérték: 50 000 000 Ft- 90 000 000 Ft
/ 123 747 EUR - 222 745 EUR

Figyelem! A jelzett valuta árak kizárólag információs céllal szerepelnek a listában.
Az elszámolás alapja minden esetben a vételár kiegyenlítése napján érvényes valutaárfolyam.

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

55. Tavaszi Aukció

Időpont:

2017. május 26. 18:00 - 22:00

  • Általános aukció feltételek

KIÁLLÍTVA | exhibited
- Őszi kiállítás. Nemzeti Szalon, 1903. Kat. 180. Cogito, ergo sum.
Gulácsy Lajos gyűjteményes kiállítása. Ernst Múzeum, 1922. szeptember.
Kat. 68. Cogito ergo sum.
- L’Art en Hongrie 1905-1930. Art et Révolution. Musée d’Art et d’Industrie, Saint-Étienne, 1980.
- The Hungarian Avant-Garde – The Eight and the Activists. Hayward Gallery, London, 1980.
Kat. 51. The Fool of the Locality.
- Gli Otto e gli Attivisti. Palazzo Barberini, Róma, 1980.
- Avanguardia Ungherese. Teatro del Falcone, Genova, 1980.
- L’Art en Hongrie 1905-1930. Art et Révolution. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs.
1980. október 20.–1981. január 4. Kat. 63. Le fou du village.
- Nyolcak és aktivisták. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1981. kat. 53. A helyiség bolondja.
Válogatás Füst Milán műgyűjteményéből. Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest,
1992. május–augusztus.
- 2002-től letétként kiállítva a Magyar Tudományos Akadémia palotájának 3. emeletén.
„A mester én vagyok” Füst Milán és felesége, Helfer Erzsébet műgyűjteménye.
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 2015. április 17–november 15.
- Gulácsy álmai. KOGART Kiállítások, Tihany, 2016. július 21–október 9.

REPRODUKÁLVA | reproduced
- Dévényi Iván: Füst Milán, a műgyűjtő. Műgyűjtő, 1971/1. 7.
- Szíj Béla: Gulácsy Lajos. Budapest, 1979. 7. kép.
- Szabadi Judit: Gulácsy Lajos. Budapest, 1983. 40.
- Válogatás Füst Milán műgyűjteményéből. Katalógus. Szerk.: Ladányi József.
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 1992.
- Bodnár György: „Uram, ha ezt a képet megvehetném!”.
Bevezetés a Válogatás Füst Milán gyűjteményéből c. kiállításhoz. Ars Hungarica, 2001/2. 425.
- A Magyar Tudományos Akadémia képzőművészeti kincsei.
Szerk.: Papp Gábor, András Edit. Budapest, 2004.
- Papp Gábor György: A Magyar Tudományos Akadémia művészeti gyűjteménye.
Világosság, 2005/10. 127.
- Marosvölgyi Gábor: Gulácsy Lajos. Budapest, 2008. 124. oldal és 27. színes tábla.
- Magyar Művészet. 2014. március. 108.

Kérdése van?

Kapcsolat

Önnek is van Gulácsy Lajos képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Kérjen ingyenes értékbecslést
  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

A NAGY TALÁLKOZÁS

„Uram, ha ezt a képet megvehetném!” A fiatal Füst Milán a Nyugat hasábjain ezzel a felkiáltással fejezte ki elragadtatását Gulácsy 1909-es, az Uránia Szalonban megrendezett kollektív kiállítása kapcsán. Bár ekkor még nem engedhette meg magának a vásárlást, néhány évtizeddel később teljesült a korábban reménytelennek tűnő kívánság. Ettől kezdve egész életében szeme előtt tartotta a megszerzett képet: íróasztala elé akasztotta, hogy munka közben mindig szemmel tarthassa, hogy ihletet meríthessen belőle.
Nem lehetett véletlen, hogy írók, költők, a modern magyar irodalom képviselői ismerték fel először e különös, nehezen megfejthető, de annál erősebben fogva tartó életmű kivételes értékeit. Hosszan sorolhatnánk Kosztolányi Dezsőtől Juhász Gyuláig, Keleti Artúrtól Weöres Sándorig azoknak a neveit, akiket megigézett képeinek lírai, egyszerre intim és bizarr világa, akik ihletet merítettek titokzatos személyiségéből és varázslatos művészetéből. Gulácsy festményeinek poétikus hangulatában, a képekből kibontakozó különös históriák szereplői között a költők otthonosabban mozogtak, mint a festészet felkent kritikusai: a tanult esztétikai mankók alkalmazása helyett elfogulatlan lélekkel merítkeztek meg a festmények sajátos univerzumában, önfeledten bolyongtak a mesék, legendák és drámák fantáziaszülte kulisszái között, s élményeik szinte magától formálódtak irodalmi művé, verssé, novellává. Gulácsy inspiráló impressziói korántsem voltak tisztán festői élmények: szabadon szárnyaló, sokszor összefüggéstelenül tévelygő fantáziájából, tudatvilágának mélyéből bukkantak elő. Megfejtésükre így nem kínálkozik egzakt, könnyen igazolható, mechanikusan alkalmazható recept: a fantázia-izgató bizonytalanság, az értelmezés sokszínűsége, az asszociációkat ellenőrizetlen utakra csábító homály jellemzi legjobb műveit, így most bemutatott alkotását is.

SZEREPJÁTSZÓ ÖNARCKÉPEK

Gulácsy Lajos életművében kitüntetett helyet foglalnak el saját magáról festett portréi. Az 1902-es, első itáliai utazását követő években több olyan önarcképet is készített, amelyek gondolati centrumában a jelmezöltés, a maszkhúzás, vagyis az én-keresés, a személyiséggel való játék különleges művészi attitűdje áll. Nem csupán festményein váltogatta szinte kéjes élvezettel szerepeit, bújt hol a szerzetes, a dandy, az együgyű bolond, a vándor vagy éppen a bohóc szerepébe, hanem a róla készült fényképek is erről a sajátos kaméleon-létről tanúskodnak. Hol reneszánsz ruhát öltve, hol Hamlet-kosztümben, karddal az oldalán, orgonán játszva, vagy éppen imádkozó szentként, egy áttetsző lepelbe burkolva tűnik fel az elsárgult fotográfiákon. Különleges szerencse, hogy az egyik fennmaradt fotón a most bemutatott festmény főszereplőjeként láthatjuk megelevenedni. A három jóbarát, Horvát Elemér, Gara Arnold és a kép jobb oldalán álló Gulácsy Lajos a legendás Szűz utcai műteremben Adriaen von Ostade képeit utánozva, „Mulatozó parasztok”-ként pózoltak a kamerának. A jellegzetes kéztartás, a groteszk grimasz és a kalapba tűzött toll egyértelműen jelzi, hogy a fénykép és a festmény között szoros kapcsolat van: az úton levő vándor, a konvenciókból kilépő, öntörvényű bölcs bolond, a kocsmába készülő, mulatni igyekvő kitaszított karaktere rendkívül közel állhatott Gulácsyhoz.
E művészi szerepjáték mögött több féle szándékot sejthetünk. A festő néhány írásában is felbukkan, sőt a Cevian Dido című regénytöredékben mottóként tűnik fel Oscar Wilde találó aforizmája: „Az ember legkevésbé önmaga, ha saját személyében beszél. Adjatok neki álarcot, és az igazat fogja mondani.” Gulácsy tökéletesen azonosulni tudott e szavakkal, hiszen szinte egész élete azzal telt, hogy nárcisztikus, de egyben gátlásoktól gyötört személyiségét újabb és újabb jelmezekbe bújtatva tárta kortársai elé: néha furcsa, különc módjára összeválogatott ruhákban járt, máskor komor, papos külsőt öltött, vagy éppen pörgekalapos, grimaszoló figuraként jelent meg csodálkozó kortársai előtt.

COGITO ERGO SUM

Gulácsy jelmezes önarcképei között különleges helyet tölt be a most bemutatott alkotás. A festményt és az életmű hozzá hasonló darabjait a művész monográfusa, Szabadi Judit lefegyverző érzékenységgel elemezte egyik tanulmányában: „… nagyon korán megjelennek festészetében a bohóccá maszkírozott önarcképek is, amikor éppen a krétafehérre mázolt fedőréteg alól rajzolódnak ki mély keserűséggel a vonásai, vagy a csúcsos kalap karimája alól villan elő a dolgok mélyére hatoló ironikus vagy önironikus tekintete: a clown dévajkodó kedélye vagy a fájdalmas fintor mögött felzaklatott, gyötrődő lénye. Ha ugyanis Gulácsy ellágyult pillanataiban, mintegy a sors ellentételezéseként szívesen engedett is sziréntermészetű álmainak, amelyekben »érzékeny, feminin, bensőséges lélekként« ringatódzott képzelete szivárványszínű hullámverésén, volt ereje az ellenkezőjéhez is. Ahhoz tudniillik, hogy önáltatás nélkül szembesüljön a léttel, mármint a reá szabott saját létével, ami a semmiféle esztétikai közmegegyezéssel és társadalmi konvencióval meg nem alkuvó személyiségét eljegyezte a magánnyal, és egyre inkább az élet perifériájára sodorta. A jelmez Gulácsy bohóc-képein sors és szatíra is egyben, ugyanis Gulácsy – és itt lép be a Wilde-féle paradoxon! – a bohóc maszkjában vált maszktalanná. Picasso ekkoriban szomorú szemű harlekineket, Rouault pedig vaskos, könnyes arcú bohócokat festett, de ami náluk téma, az Gulácsynak saját léte – hiszen önarcképek. Atavisztikus, nyomasztó alkonyi homályban, kihalt, sivár táj előtt jelenik meg a Cogito ergo sum (Csapszék a Tökfilkóhoz) című festményén, mintha a látóhatáron fehérlő kocsma roskadozó viskójához invitálna bennünket felfelé tartott hüvelykujjával. A mozdulat jelentése azonban nem merül ki egy ilyesfajta praktikus útmutatásban. Félreérthetetlen  ugyanis, hogy a görcsös botot markoló összeszorított kézből oly figyelmeztetően kimeredő hatalmas ujj a tollas süveg alól kivillantott látnoki szempár meghosszabbítása, minthogy mindkettő üzenete egy és ugyanaz. Mégpedig a tudat működésének és az önmagára utalt individuumnak a felelősségteljes felismerése: Gondolkodom, tehát vagyok.”

AZ ÚJRAKÖLTÖTT MESE

A kép főszereplője, az úton lévő, a köztes állapot izgalmas, lebegő bizonytalanságában élő vándor, a bölcs bolond, a konvencióktól, fojtó civilizációs szabályoktól megszabadult ember jelképe, aki gúnyos, ravasz, fölényes vigyorral tekint vissza a nézőre: nem tudni, reménykedve invitál vagy lemondóan búcsúzik, meghagyva minket a hétköznapi lét kényelmes, de béklyóba kötő hálójában. A megfestés módja, a színvilág és a formaadás karaktere távol áll a századforduló modern festői megoldásaitól, egyszerre újszerű, mégis egy évszázadokkal korábbi múltat idéz. Az életmű ismeretében nem meglepő az a szoros formai és tartalmi kapcsolat, amely képünket a művészettörténet tradicionális kánonjához köti. Gulácsy festményei és írásai jól megragadhatóan közvetítik számunkra alkotói hitvallásának történelmi- és stíluseszményeit, sőt számos korabeli fotó teszi nyilvánvalóvá szinte bizarr vonzódását az elmúlt századok letűnt, idealizált atmoszférája iránt. A képein feltűnő formai idézetek – stílusának számos karakteres vonásához hasonlóan – a jelen gyötrő realitásától való elszakadást szolgálják, kilépést a jelenségvilágból, elemelkedést a konkrétumtól. Így válik kezében a műtörténeti analógiák felidézése a belső emóciók, a lelki tartalom kifejezésének eszközévé: Gulácsynál ez is csupán álarc, melynek segítségével kendőzetlenül szólhat önmagáról. Erről az alkotói módszerről a művész első monográfusa, Lehel Ferenc a következő szavakkal emlékezett meg 1922-ben kiadott kötetében: „Szimpatikus művészeinek modorát minden időben kedvtelve utánajátszotta anélkül, hogy ez művészetének lényegét érintette volna. Jellegzetessége uralkodó maradt a sokféle befolyás fölött, mely érintette. Akár régi mester: Giorgione, Botticelli, Luini, Magnasco, akár modern művész: Burne-Jones, Toulouse-Lautrec, Rippl-Rónai, Kokoschka művészete ihlette meg, egyéniségét soha egy pillanatra nem nyomták el hatások. Virágról virágra szálló pillangó csapongása korunk művészeinek sajátszerű szenvedélye, mellyel társaikat, régieket és moderneket interpretálják. Az interpretáció éppen nem puszta utánérzés, nem egy más egyéniségben felolvadás, hanem ellenkezőleg: egy idegen személyiség átöltöztetése a művész saját ruhájába. Így interpretált Gulácsy festőkön kívül írókat, kik képzeletét lebilincselték. Dante mellett Victor Hugo, Poe, Verlain és később Wilde tartották képzeletét izgalomban és indították festői ábrázolásra. Ilyfajta művei nem illusztrációk, melyek korhűségben és egyéb külsőségben igyekeznek a meséhez alkalmazkodni. Gulácsy interpretációja újrakölti a mesét, melynek fonalát akárhányszor összegubancolja.”

A „BOTCSINÁLTA MŰGYŰJTŐ”

Talán éppen azon a bizonyos, 1909-es Gulácsy kiállításon, azzal a vágyakozást kifejező mondattal kezdődött minden: „Uram, ha ezt a képet megvehetném!” Az áhított festmény a mester Veronai-álmok ciklusának egy ma még lappangó darabja volt, amelynek leírása Füst Milán Nyugatba írt cikkéből maradt ránk: „Nehéz, sivár délután van a mezőn, egy hosszú köpenyű, görbedő vállú fiatal filozófus ballag, sétál … és a szemei sóvárogva magukba isszák a rózsaszínű lány édes, nyílt tekintetét, a lány mellett a rózsaszínű nővére mindent tud és a földre néz, hátul még két nem fontos ember jön: kisérők.” Bár e festmény sosem került az író birtokába, Gulácsy művészete azonban a Cogito ergo sum megszerzésével örökre bekerült Füst Milán közvetlen környezetébe, a legjelentősebb magyar író-gyűjteménybe.
E kollekció egykor közel 250 művet számlált: festmények, grafikák, szobrok és iparművészeti tárgyak alkották: egy kitűnő ízléssel berendezett lakás hangulatteremtő rekvizitumai. Bár házasságkötése után, felesége örökölt vagyonából Füst Milánnak végre módja volt műtárgyakra is áldozni, gyűjteményét jelentős részben mégis inkább a művészekkel való szoros barátság alapozta meg. (Felesége, Helfer Erzsébet aranyműves családból származott, ráadásul a harmincas években, ügyes üzletasszonyként megszerezte az Epeda termékek hazai forgalmazásának kizárólagos jogát, ami biztos egzisztenciát teremtett mindkettőjük számára.) Berény Róbert, Bernáth Aurél, Bokros Birman Dezső, Beck Ö. Fülöp, Ferenczy Béni és Tihanyi Lajos jó ismerősei voltak, s mindegyiküktől jelentős műveket birtokolt. Nem egy fiatal, pályakezdő művész felfedezésében is kitüntetett szerepet játszott: Advent című kisregényéhez az ifjú, akkor még szinte ismeretlen Derkovits Gyulától rendelt 1921-ben illusztrációkat, de Nagy Balogh János művészetéről is elsők között írt elfogódott hangú ismertetést. Kitűnő, a festészet rejtett értékeit korán felfedező szemét dicséri, hogy az elsők között ismerte fel Csontváry zsenijét: verset írt róla, gondolatokat merített írásos hagyatékából, sőt az ötvenes években – Tompa Kálmán magasabb ajánlata miatt meghiúsult – kísérletet tett rá, hogy a Szegedy-Maszák gyűjteményből megvásárolja a Római híd Mosztárban című képet. Ha Csontváryval kudarcot vallott is, gyűjteménye számos kiemelkedő darabbal gazdagodott az évtizedek során. A Nyolcak alkotói közül Berényt és Tihanyit múzeumi rangú művek képviselték, elég csupán a feledhetetlen Weiner Leó-portréra, Füst Milán közel két évtizeddel későbbi, de nem kevésbé pazar arcképére, vagy éppen Tihanyi zavarba ejtő Falusi kentaur című festményére gondolni. Nagy-Balogh János egy jellegzetes enteriőrrel, Mednyánszky László két remek tájképpel, Rippl-Rónai az író feleségéről készített, kitűnő pasztell-portréval volt jelen a kollekcióban, míg Scheiber Hugót szintén egy húszas években készült női arckép reprezentálta. A jelentős grafikai anyagban számos erotikus, sőt pornográf munka is helyet kapott, jelezve tulajdonosuk intenzív érdeklődését a szexus, a testiség témája iránt: a nagy hódító, az idős professzorként is rajongó kékharisnyák hadától körülvett sármőr regényeinek egyes szereplői, sőt az orvoslás szándékával írt Szexuál-lélektani elmélkedések című munkája is hasonló tanulságokkal szolgál.
A Cogito ergo sum egykori „otthona”, a legendás Hankóczy Jenő utcai lakás utánozhatatlan miliője Füst Milán talán legkitartóbb tisztelője, Somlyó György 1987-ben papírra vetett sorai révén elevenedik meg: „Még minden (vagy majdnem minden) a helyén van Füst Milán volt lakásában is. De már csak a külön-külön anyagi »értékeket« számba vevők és leltározók számára őrzi még egy-két pillanatig a benne testet öltött drámai és démoni személyiség üzenetét, amelyre éppen ők talán kevéssé fogékonyak (hiszen tisztük folytán nem az egészre, hanem a külön-külön részekre kell figyelmüket fordítaniuk). Az egész, amelyben a Füst Milán-i látomásosság rendetlen rendjében torlódik egymásra XV. századi toszkánai nyolcszögletű diófa asztal és trapéz alakú XVIII. századi velencei tükör, szavakkal leírhatatlan alakú megfeketedett tibeti bronzfüstölő, a hallban a XVII. századi flamand kabinetszekrény, teknőc-, gyöngyház-, jávor- és márványberakásaival és a titkos ajtó mögött titkos fiókjainak sorával, meg az ugyanazon századbeli itáliai láda, a maga tömör nyíltságával, Gulácsytól Rippl-Rónain, Tihanyin keresztül Kmettyig, Nagy-Baloghig, Bernáth Aurélig és Berényig egy egész kis XX. századi magyar festészettörténet, kőkori edények és indiai Buddha-szobrok, az egész már a katasztrófa időzített, tudható, mindnyájunk asszisztenciájával és tanúságával bekövetkező, elkerülhetetlen pillanatát idézi fel. (…)
Igazában nem a fényűzéshez, hanem a valóban szükséges (olykor, igaz, bizarr) dolgok szűk köréhez vonzódott; ha démoni komédiás voltában sokszor játszotta a tobzódót is. Rajongott – a maga módján, a maga rendkívüli, kirekesztő és autartikus módján – rajongott minden művészetért, pontosabban minden művészet néhány kiválasztott kevés számú alkotásáért, de környezetében nem a különc módon »esztétikus«, hanem éppen a különc módon aszkétikus ízlés, mi több, igény jellemezte. (…) Kizárólagos és önkényes ízlését ismerve, biztosra vehetjük, hogy azoknak a képeknek tucatjait, grafikáknak, metszeteknek százait, amelyek körülvették, legnagyobb részben nem szerette. Különös módon, együtt mindezek mégis őt tükrözik. Néhányért persze rajongott, közülük. A már említett Gulácsyért például. Vagy Bernáth Aurél női képmásáért, amely, rejtélyes megfogalmazásában, a Louvre Alba hercegnőről készített egészalakos Goya-portréjának fejéhez hasonlít. (…)
Óhatatlanul nemcsak az emlékek, nemcsak a lakás minden részében ott remegő széthullás megindultságában, hanem e botrány atmoszférájában is járok e lakásban, ezen az utolsó itt töltött délelőttömön. Még egy pillantás Gulácsy-Descartes tollas-csúcsos bolond-kalapjára, a Hatvany-akt tapintható húsára, a Névtelen reneszánsz Irgalmas Szamaritánusának sötét tónusaira, még egyszer odaülve Milán bácsi íróasztalához, magam elé képzelve a tintorettói Zsuzsánna ragyogását a vének kétoldalt leskelődő hunyorgó szemében, még egyszer kezembe véve az ágy melletti ócska kovácsoltvas asztalkán most is ott sorakozó vaskos-csúnya maga-kovácsolta, maga-csiszolta vas- és rézeszközeit (ezek vajon hová kerülnek?), úgy érzem, Füst Milán, születése centenáriumának küszöbén, most hal meg másodszor. Szomorú, hogy ezt az évfordulót ezzel kezdjük ünnepelni. Csak az a vigasztaló, hogy ő ezt a második halálát is túl fogja élni. Hiszen halhatatlan.”

Az egyik legismertebb, legtöbbször kiállított és reprodukált Gulácsy-főmű, s egyben a magyar festészet történetének talán legtalányosabb önarcképe kerül most közönség elé. A Cogito ergo sum című festmény 1903-as bemutatkozása óta most először bukkan fel a műtárgypiacon: több mint fél évszázadon át Füst Milán legendás, Párizsi utcai, majd Hankóczy Jenő utcai lakásában, a magyar irodalom egyik kultikus szentélyében rejtőzködött, majd az örökösök letétjeként, közel másfél évtizeden át a Magyar Tudományos Akadémia palotájában került a közönség elé. Különleges, szinte példa nélküli esemény Magyarországon, hogy egy ilyen kiemelkedő kvalitású, ilyen patinás múlttal rendelkező festmény a múzeumi környezetből kikerülve ismét a szabad műtárgypiacon találhat új gazdára.

Molnos Péter

MÁS ALKOTÁSOK A WEBSHOPBÓL

  • 25
  • 50
  • 150
  • Összes

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

  •  Gulácsy Lajos - Oliver megkéri Olivia kezét, 1910 körül

    Gulácsy Lajos

    (1882 - 1932)

    Oliver megkéri Olivia kezét, 1910 körül

    59x47 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Gulácsy

    Részletek
  •  Csabai-Ékes Lajos - Feleségem, 1923

    Csabai-Ékes Lajos

    (1890 - 1944)

    Feleségem, 1923

    36x22 cm

    tus, papír

    Jelezve jobbra lent: Cs. Ékes 23

    80 000 Ft

    Részletek
  •  Nádas Alexandra - Korlátok és keresztek VII., 2001

    Nádas Alexandra

    (1974 - )

    Korlátok és keresztek VII., 2001

    99x70 cm

    litográfia

    j.a.b.:Korlátok és keresztek VII; j.a.k.:litográfia próba 1; j.a.j.:Nádas Alexandra

    84 000 Ft

    Részletek
  •  Hincz Gyula - A csillag

    Hincz Gyula

    (1904 - 1986)

    A csillag

    39x29,5 cm

    Rézkarc, papír

    Jelezve jobbra lent: Hincz Gyula, 427/1961, Jelezve balra lent: A csillag

    95 000 Ft

    Részletek
  •  Batthyány Gyula - Estély (Szeparé)

    Batthyány Gyula

    (1887 - 1959)

    Estély (Szeparé)

    48x58 cm

    pasztell, papír

    Jelzés nélkül

    2 200 000 Ft

    Részletek
  •  Hadzsy Olga - Nyári kertben

    Hadzsy Olga

    (1880 - ?)

    Nyári kertben

    50x37 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Hadzsy O.

    575 000 Ft

    Részletek
  •  Rudnay Gyula - Férfi portré

    Rudnay Gyula

    (1878 - 1957)

    Férfi portré

    72x62 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Rudnay Gy.

    390 000 Ft

    Részletek
  •  Berkes Antal - Női arckép

    Berkes Antal

    (1874 - 1938)

    Női arckép

    36x30 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Berkes A

    195 000 Ft

    Részletek
  • Bor Pál - Tájkép facsoporttal

    Bor Pál

    (1889 - 1982)

    Tájkép facsoporttal

    30x21 cm

    szén, papír

    Jelzés nélkül

    125 000 Ft

    Részletek
  •  Mikes István József - Lenyomat

    Mikes István József

    (1936 - 1983)

    Lenyomat

    34,5x50 cm

    vegyes technika, papír

    Jelezve alatta jobbra: Mikes I.

    66 000 Ft

    Részletek
  •  Hajnal János - A préda, 1965

    Hajnal János

    (1913 - 2010)

    A préda, 1965

    69x103 cm

    tempera, papír

    Jelezve jobbra lent: Hajnal Roma '65

    845 000 Ft

    Részletek
  •  Rózsahegyi György - Bognár József politikus portréja

    Rózsahegyi György

    (1940 - 2010)

    Bognár József politikus portréja

    27x20.5 cm

    grafit, papír

    j.b.l.: RGY monogram, az ábrázolt személy autográf dedikálásával

    65 000 Ft

    Részletek
  •  Ismeretlen művész olvashatatlan szignóval - Londonischer Herbst in meinen Herzen

    Ismeretlen művész olvashatatlan szignóval

    Londonischer Herbst in meinen Herzen

    107,5x 75,5 cm

    litográfia

    j.a.b.: Londonischen Herbst in meinen Herzen; j.a.k.: "Litográfia- Próba III" j.j.l.: Rivem

    74 000 Ft

    Részletek
  •  Vaszary János - Római lovas a Monte Pincio domb parkjában, 1926

    Vaszary János

    (1867 - 1939)

    Római lovas a Monte Pincio domb parkjában, 1926

    25x33 cm

    színes ceruza, papír

    jelezve jobbra fent: Vasz J IV/7 Roma 926 IV/7

    985 000 Ft

    Részletek
  •  Istókovits Kálmán - Esti fények a Duna-parton (Budapest, Gellérthegy, Erzsébet híd)

    Istókovits Kálmán

    (1898 - 1990)

    Esti fények a Duna-parton (Budapest, Gellérthegy, Erzsébet híd)

    30x42 cm

    olaj, papír

    Jelezve balra lent: Istókovits

    215 000 Ft

    Részletek
  • Basch Árpád - Fiatal hölgy (Horváth Magda) könyvvel

    Basch Árpád

    (1873 - 1944)

    Fiatal hölgy (Horváth Magda) könyvvel

    85x60 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Basch Árpád

    456 000 Ft

    Részletek
  •  Szőnyi István - Rádiónál, 1943 körül

    Szőnyi István

    (1894 - 1960)

    Rádiónál, 1943 körül

    27x33 cm

    Ceruza, papír

    Jelezve jobbra lent: Sz.I.

    980 000 Ft

    Részletek
  • Gaál Domokos - Vízparti táj

    Gaál Domokos

    (1940 - )

    Vízparti táj

    60x80 cm

    Olaj, farost

    Jelezve jobbra lent: Gaál D

    235 000 Ft

    Részletek
  •  Frederick D. Bunsen - Kompozíció, 1993

    Frederick D. Bunsen

    (1952 - )

    Kompozíció, 1993

    70x70,5 cm

    vegyes technika, papír

    Jelezve alatta balra: H.C. IV/IV; jelezve alatta jobbra: Bunsen 93

    90 000 Ft

    Részletek
  •  Gyulai Líviusz - Május II.

    Gyulai Líviusz

    (1937 - 2021)

    Május II.

    34x23,5 cm

    szitanyomat

    Jelzés nélkül

    33 000 Ft

    Részletek
  • Dániel Kornél Miklós - Női akttanulmányok, 1993

    Dániel Kornél Miklós

    (1923 - 2002)

    Női akttanulmányok, 1993

    30x39,8 cm

    diópác, papír

    j.j.l.: DK 993

    86 000 Ft

    Részletek
  •  Tscheligi Lajos (Tscheligi Csűrös Lajos) - A sífutó 1907

    Tscheligi Lajos (Tscheligi Csűrös Lajos)

    (1913 - 2003)

    A sífutó 1907

    54x68 cm

    Olaj, karton

    Jelezve jobbra lent: Tscheligi 1907

    645 000 Ft

    Részletek
  • Baky Albert - Őszi ligetes látkép

    Baky Albert

    (1868 - 1944)

    Őszi ligetes látkép

    23,5x33,5 cm

    olaj, karton

    Jelezve jobbra lent: Baky

    145 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Udvarlás, szerelem

    Ismeretlen festő

    Udvarlás, szerelem

    15x15 cm

    Rézkarc, papír

    Jelzés nélkül

    35 000 Ft

    Részletek
  • Breznay József - Akt tengerparton 1976

    Breznay József

    (1916 - 2012)

    Akt tengerparton 1976

    60x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve középen lent: Breznay 976

    690 000 Ft

    Részletek
  •  Michael Horsley - Maxwell's Calenture, 1992

    Michael Horsley

    (1941 - )

    Maxwell's Calenture, 1992

    49x37,5 cm

    litográfia, papír

    Jelezve balra lent: Maxwell's Calenture, Jelezve középen lent: 5/20, Jelezve jobbra lent: Michael Horsley 1992

    115 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Önarckép (Polaroid fotó)

    Ismeretlen festő

    Önarckép (Polaroid fotó)

    11x9 cm

    polaroid fotó

    jelzés nélkül

    18 000 Ft

    Részletek
  • Kosztolányi Kann Gyula - Nyár

    Kosztolányi Kann Gyula

    (1868 - 1945)

    Nyár

    23 x 14 cm

    Olaj, fa

    Jelezve jobbra lent: Kann Gyula

    745 000 Ft

    Részletek
  •  Húth István - Folyóparton

    Húth István

    Folyóparton

    21x29,5 cm

    pasztell, papír

    Jelzés nélkül

    43 500 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen festő - Fiatal lány karosszékben

    Ismeretlen festő

    Fiatal lány karosszékben

    22x16 cm

    vegyes technika, papír

    Jelzés nélkül

    38 000 Ft

    Részletek
  • Kemény Zsigmond - Őszi városliget

    Kemény Zsigmond

    (1911 - )

    Őszi városliget

    64x55 cm

    olaj, vászon

    J.j.l.: Kemény Zs.

    185 000 Ft

    Részletek
  •  Szabó Vladimir - Színpadon

    Szabó Vladimir

    (1905 - 1991)

    Színpadon

    29 x 38,5 cm

    rézkarc, papír

    Jelzés jobbra lent: Szabó Vladimir

    55 000 Ft

    Részletek
  •  Kokas Ignác - Vizibarlang

    Kokas Ignác

    (1926 - 2009)

    Vizibarlang

    69,5x81 cm

    plextol,farost

    Jelezve jobbra lent: Kokas

    1 450 000 Ft

    Részletek
  •  Domanovszky Endre - Önarckép

    Domanovszky Endre

    (1907 - 1974)

    Önarckép

    22,5x19 cm

    Filctoll, papír

    Jelezve jobbra lent: Domanovszky

    145 000 Ft

    Részletek
  • Feszty Masa - Táj villamoszlopokkal

    Feszty Masa

    (1895 - 1979)

    Táj villamoszlopokkal

    38x57 cm

    szén, ceruza, papír

    Jelezve jobbra fent: Feszty Masa

    165 000 Ft

    Részletek
  •  Lukács Ágnes - Aix-en-Provance II., 1986

    Lukács Ágnes

    (1920 - 2016)

    Aix-en-Provance II., 1986

    28x35 cm

    pasztell, papír

    Jelzés alul jobbra

    125 000 Ft

    Részletek
  • Ősz Dénes - Kislány

    Ősz Dénes

    (1915 - 1980)

    Kislány

    7,5x9 cm

    Rézkarc, papír

    Jelezve jobbra lent: Ősz Dénes

    45 000 Ft

    Részletek
  •  Pentelei Molnár János - Virágcsendélet

    Pentelei Molnár János

    (1878 - 1924)

    Virágcsendélet

    60x54 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Pentelei Molnár

    Részletek
  • Fülöp Erzsébet - Vízhordó

    Fülöp Erzsébet

    (1937 - )

    Vízhordó

    21x53,8 cm

    olaj, karton

    Jelezve balra lent: Fülöp

    125 000 Ft

    Részletek
  •  Kurucz D. István - Hortobágyi ősz

    Kurucz D. István

    (1914 - 1996)

    Hortobágyi ősz

    29x60 cm

    Olaj, karton

    Jelezve balra lent: Kurucz

    195 000 Ft

    Részletek
  •  International News Photos - Patricia Roc, a brit szépség, 1945 körül

    International News Photos

    Patricia Roc, a brit szépség, 1945 körül

    19x25.5 cm

    Jelzés jobbra lent: (olvashatatlan)

    95 000 Ft

    Részletek
  •  Böhm Lipót - Fekvő női akt

    Böhm Lipót

    (1916 - 1995)

    Fekvő női akt

    32x43 cm

    Ceruza, papír

    Jelezve jobbra lent: Böhm Lipót Poldi

    148 000 Ft

    Részletek
  •  Ék Sándor - Bajtársak I.

    Ék Sándor

    (1902 - 1975)

    Bajtársak I.

    17x12 cm

    tus, papír

    Jelzés nélkül

    53 000 Ft

    Részletek
  •  Márffy Ödön - Fiatal nő kalapban, 1910-es évek

    Márffy Ödön

    (1878 - 1959)

    Fiatal nő kalapban, 1910-es évek

    13 x 11 cm

    Tus, papír

    Jelezve jobbra lent: Márffy Ö.

    485 000 Ft

    Részletek
  • Fényes Adolf - Alföldi táj szélfútta felhőkkel

    Fényes Adolf

    (1867 - 1945)

    Alföldi táj szélfútta felhőkkel

    65x100 cm

    olaj, vászon

    Jelezve balra lent: Fényes

    1 920 000 Ft

    Részletek
  • K. Spányi Béla - Hazafelé

    K. Spányi Béla

    (1852 - 1914)

    Hazafelé

    60x50 cm

    olaj, vászon

    jelezve jobbra lent: Spányi B

    576 000 Ft

    Részletek
  •  Kisjenői Klein Ernő  - Napsütötte utca

    Kisjenői Klein Ernő

    Napsütötte utca

    64x80 cm

    Olaj, vászon

    Jelezve jobbra lent: Kisjenői K. Ernő

    385 000 Ft

    Részletek
  •  Tímár János - Cica

    Tímár János

    Cica

    23x35 cm

    Akvarell, papír

    Jelezve balra lent: János Tímar, Jelezve jobbra lent: 1959

    98 000 Ft

    Részletek
  • Ismeretlen magyar festő - Magyar táj

    Ismeretlen magyar festő

    Magyar táj

    50 x 61 cm

    olaj, vászon

    Jelzés nélkül

    235 000 Ft

    Részletek
  •  Farkas István - Irodalmi csendélet (Könyv), 1928 - A 8 db együttes ára: 1 875 000 Ft

    Farkas István

    (1887 - 1944)

    Irodalmi csendélet (Könyv), 1928 - A 8 db együttes ára: 1 875 000 Ft

    30x24 cm

    kézzel színezett litográfia, papír

    Jelzés nélkül

    1 875 000 Ft

    Részletek

Vissza

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …

Tovább

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!

Adja meg személyes adatait:*

Állapotleírás kérése

Az Ön neve
E-mail címe:
Telefonszáma: *
book_directory

*Kötelező mező

Köszönjük érdeklődését.
Munkatársaink az Ön által megadott címen hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
  • Aukció

    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
    Aukcióinkra a képfelvétel folyamatos.
    Szezonális aukcióinkra a műalkotások felvétele folyamatos. Munkatársaink készségesen segítenek műalkotása felvételében.
  • Kiállítás

    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések...
    Megtalált képek - Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedelméből
    A Megtalált képek nem csupán egy újabb kötet a magyar festészetről. Bár festmények és róluk szóló elemzések találhatók benne, mégis sokkal több, mint egyszerű művészettörténet: megdöbbentően...
  • Festményértékbecslés

    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak...
    KERESÜNK
    Galériánkban lehetősége van festményeinek ingyenes értékbecslésére. Galériánk szakemberei ingyenesen adnak árajánlatot minden hozzánk eljuttatott festményre, grafikára, szoborra, műtárgyra. Akár...

Kapcsolat

1055 Budapest, Szent István körút 5.
  • +36 1 269 3148
  • |
  • gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás: Hétfő - Péntek 10:00 - 18:00
Kövessen minket!
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Youtube
  • Vásárlás
  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
  • Aukció
  • Webshop
  • Megvesszük
  • Keresünk
  • Eladná műalkotásait? Segítünk értékesíteni!
  • Festmények értékbecslése
  • Aukcióra
  • Megvételre
  • Adatbázisunkba
  • Wanted! Konkrét képeket keresünk
  • Bemutatjuk
  • Világhírűvé tesszük a magyar festészetet!
  • Művészek, alkotások
  • Kiállítások
  • Magyarországi Műgyűjtők Lexikona
  • Profi kereső
  • Postatakarékpénztár
  • Információk
  • Munkatársaink örömmel állnak rendelkezésére!
  • Hírek
  • Rólunk
  • Jogi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Ászf - Árverési feltételek
  • Hogyan vásárolhat nálunk?
  • Ászf - Elektronikus kereskedelem (webshop)
Műtárgyainkat az UNIQA biztosítja
Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt. Részletek" Elfogadom
  • Belépés / Regisztráció
  • Nyelv kiválasztása
    • Magyar
    • Angol
  • Aukció
  • Webshop
  • Művészek, Alkotások
  • Kiállítások
  • Festményértékbecslés
  • Könyvek
  • Hírek
  • Rólunk