Kérjük válasszon!

 

Festmények

 

Fotográfia

Márffy Ödön (1878 - 1959)

A rózsaszín ház (Havas kertben), 1907 körül

Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!

Önnek is van Márffy Ödön képe?

Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.

Hogyan működik a webshop?

54 × 66,5 cm
Olaj, vászon
Jelezve balra lent: Márffy

Ár kérésre

Érdekli ez az alkotás?

- Hívjon minket:

Telefonszám megjelenítése
- Vagy
Írjon nekünk

Mégse

Kiállítva: Márffy Ödön és Gulácsy Lajos kiállítása, Uránia, Budapest (feltehetőleg: kat. 18.; Téli tájkép címmel)

Reprodukálva:

Modern magyar festészet 1892–1919. Szerk.: Kieselbach Tamás, Budapest, 2003, 292. kép

Rockenbauer Zoltán: Márffy. Életműkatalógus, Makláry Artworks, Budapest–Párizs, 2006, 175.

  • Legnagyobb magyar festménygyűjtemény
    Több mint 100.000 magyar művészi alkotás.

  • Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez
    Eredetiségigazolás minden megvásárolt képhez

  • Személyes megtekintés galériánkban
    Egyeztetés után a Kieselbach galéria és aukcióházban, Budapesten.

  • Ingyenes festmény értékbecslés
    Ingyenes festmény értékbecslés

Tanulmány

Irodalom

(z. a.): Márffy–Gulácsy-kiállítás. In.: Magyarország, 1907. március 27.

Pátzay Pál: Márffy Ödön művészete. Paul Gordon, Berlin, é. n. [1928]

Zolnay László: Márffy. Corvina, Budapest, 1966.

Passuth Krisztina: Márffy Ödön. Corvina, Budapest, 1978.

Magyar vadak Párizstól Nagybányáig 1906–1914. Szerk.: Passuth Krisztina–Szűcs György, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2006.

Rockenbauer Zoltán: Márffy. Életműkatalógus. Makláry Artworks, Budapest–Párizs, 2006.

Rockenbauer Zoltán: Márffy Ödön. Kossuth–Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2015.

 

„Tökéletes. Én se tudnám jobban megcsinálni” – mondta állítólag a havas képek problémáján gondolkodó Manet, amikor megpillantott festő barátja, Monet Hó Argenteuil-ben című vásznát (1875, National Gallery, London). Az impresszionisták előtt a behavazott tájkép nehéz festői feladványnak számított. Mikor a természetbe kiszabadult művészek felfedezték a színes árnyékokat, a hó egyhangú fehérsége megtelt kéklő, narancs, zöld és sárga tónusokkal. A fiatal Márffy Ödön az impresszionista leckét megtanulva festette meg most vizsgált tájképét. A puha hótakaró a jobbról beeső délutáni napfény reflexeinek engedelmeskedve lényegül át delikát színharmóniává: az előtérben meleg sárgává válik, az árnyékfoltokban hűvös világoskékké (például a téglaépület vetett árnyékánál vagy a balra néző háztetőkön), a szemben álló nagy épület cseréptetején pedig rózsaszínűvé. A japános aszimmetria szellemiségét követve komponált tájat az előtér rajzos félkerítése egészíti ki, a háttérben falusias házak sorakoznak a domb tövében. A helyszín beazonosítása kérdéses, ugyanúgy járhatunk egy monarchiabeli vasútállomáson, mint egy belga kisvárosban. Az életrajz se igazít el, hiszen Márffy becsavarogta Párizs és Budapest között fél Európát a kép születésének valószínűsíthető időpontjában. A fiatal festő tanulmányait – a fővárosi tanács ösztöndíjasaként – 1902-ben kezdte meg a neves párizsi szabadiskolában, a Julian Akadémián. Ezt követően járt a patinás École de Beaux Arts-ra. Már az École des Beaux Arts-ban folytatott tanulmányai során felfigyelt az éppen szárnyait bontogató francia fauvizmusra. Bár Henri Matisse-szal személyesen is megismerkedett, par excellence fauve képeket már csak azután festett, hogy hazatért Magyarországra. Elsőként a fiatal Gulácsy Lajos társaságában mutatkozott be Pesten, az Uránia szalonjában 1907-ben. (Monográfusa, Rockenbauer Zoltán szerint a most vizsgált kép feltehetően szerepelt ezen a tárlaton.) A komoly kritikai érdeklődést kiváltó kiállítás sajtóvisszhangjai közül idézzük a Magyarország újságíróját, akinek soraiból kiolvasható, hogy a franciás színfestészet milyen újszerűen hatott a hazai közönség számára: „A legkiáltóbb ellentéte az archaizáló Gulácsynak a hypermodern Márffy Ödön. Márffy a színek embere. Hitvallása, hogy színek teszik a képet s a festőművésznek első kötelessége ismerni a maga művészetének anyagát, a színt, a fényt, a színeknek s az áradó fénynek egymásra való hatását. Ő is hangulatokat fest, de ezek a hangulatok a színek egymásra hatásából, a színértékek egymással való kombinálásából támadnak. Keresi a kép színbeli karakterét s a részletezést félre dobva, az egységes előadás, az egyszerre meglátás nehéz problémáit fejtegeti. Talán legnépszerűbben úgy mutathatnám be a nagyközönségnek, hogy ő az első Rippl-Rónai tanítvány, noha egészen bizonyos, hogy nem a kiváló magyar mestertől tanult, hanem kinn Párisban szívta magába a modem színlátás és a modern festői előadás igéit.” Rippl-Rónai neve nem véletlen merült fel a publicista írásában. Bár az előtéri kerítés motívumát megtaláljuk a korabeli nagybányai festőknél is (Tihanyitól Zifferig), Márffy kifinomult, franciás színköltészete és szelíd hangon megütő témaválasztása egyértelműen a kaposvári mestert idézi, például az ugyanekkor készült zöldes-télies Kaposvári kertem télen (1906, magántulajdon) című kompozíciót.

Hasonló alkotások

Készpénzes, azonnali megvételre keressük a felsorolt művészek kvalitásos alkotásait

Részletek

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön elsőként aukcióinkról, kiállításainkról és aktuális ajánlatainkról!