Bukta Imre: Nálunk, vidéken
Időpont:
2019. január 24. - 2019. február 23.
Helyszín:
Buktát mindenki szereti
Egy hónapos nyitva tartása alatt páratlan sikert ért el Bukta Imre Nálunk, vidékencímű tárlata. Több mint nyolcezer, egészen pontosan 8155 látogató jött el a Kieselbach Galériába – ez a tárlat lett a rendszerváltás óta megrendezett legsikeresebb kortárs festészeti kiállítás, amelynek egy magángaléria adott otthont.
Kieselbach Tamás eleve azzal szándékkal tervezte meg az eseménysorozat egyes lépéseit, hogy a kortárs magyar festészet kevesek által ismert világát megnyissa a nagyobb közösség előtt is. Bukta Imre személyisége és művészete tökéletesen alkalmasnak bizonyult erre: szerethető emberi karaktere, festményeinek gondolati sokszínűsége és kimeríthetetlen érzéki karaktere olyan gazdag interpretációs mezőt nyit meg, amely szinte mindenki számára csatlakozási pontokat kínál.
A kiállítás témájának kiválasztása túlmutat a képzőművészet világán. Bukta Imre egy apró Heves megyei községben, Mezőszemerén él, ott dolgozik, képeinek témáját is abból a közegből meríti. Nem csak fizikailag, de szellemi értelemben is ott találta meg a helyét: nála hatásosabban és komplexebben senki sem tudja megjeleníteni a magyar falusi élethétköznapjait, miközben a művészet eszközével széppé és szerethetővé formálja e sajátos közeg sokszor kényelmetlen és lepusztult látványát. Kieselbach Tamás fontosnak tartotta azt, hogy ez az üzenet hangsúlyosan megjelenjen a kiállítás látogatói és a tárlatról olvasó nagyközönség előtt. A jellegzetes, konfliktusokkal terhelt magyar múlt feldolgozásához hozzájárul a látvánnyal, a kézzel fogható tárgyi örökséggel való kritikus, de megértő együttélés, az elfogadás, a rejtett szépségek szüntelen keresése és meglátása. Bukta Imre oldalakon, a hétköznapi konfliktusokon felülálló, szeretetteljes alkotói attitűdje sokakban szimpátiára talált és jelentősen hozzájárult a tárlat meglepő sikeréhez.
A kortárs művészet megnyitásának fontos eszköze, hogy a különböző, egyéni interpretációs módszereket, a művekhez vezető eltérő utakat bemutassa a közönségnek. A kiállítás idején minden szombaton nagy sikerű, nem egyszer több száz látogatót vonzó tárlatvezetés volt: maga az alkotó, Bukta Imre, drMáriás festőművész, Gulyás Gábor múzeumigazgató, a színházcsináló Pintér Béla, végül Topor Tünde és Winkler Nóra osztotta meg hétről-hétre gondolatait a Kieselbach Galéria közönségével.
A kiállítás kapcsán megjelent, Bukta Imre művészetéről szóló kötetet hasonló elvek szerint szerkesztették. A képzőművészeti monográfiák távolságtartó stílusa helyett inkább a személyes hang dominál benne: művésztársak, műgyűjtők, művészettörténészek, barátok és tisztelők rövid írásai, Földényi F. László, Feuer András, Jerger Krisztina, Kollár Lajos, Kónya Réka, Kozák Gábor, Pataki János és Szirtes János szövegei segítik megnyitni a művészet felé vezető utakat az olvasók számára is.
A Nálunk vidékencímű tárlatot a sok látogató mellett a rendkívüli sajtóérdeklődés is egyedülállóvá tette. A zárás után Bukta Imre és Kieselbach Tamás ezúton is külön megköszöni az írott és az elektronikus média figyelmét, az újságírók fokozott érdeklődését tükröző számtalan cikket és tudósítást.
Bukta Imre korunk egyik legelismertebb kortárs képzőművésze, aki Budapesttől 130 kilométerre, keletre, Heves megye déli határán fekvő Mezőszemerén él, fest, dolgozik, és nagyon úgy tűnik, nemcsak fizikailag találta meg ott a helyét, hanem spirituálisan is. A mai magyar vidék nem éppen festői világ, közel hajolva hozzá semmi nem látszik például a Budapestről elképzelt falusi kurzusromantika idilljéből, viszont annál több Bukta személyes hitelességéből – ő ismeri és szereti is ezt a nem éppen festői világot.
Jerger Krisztina művészettörténész – a kötetbe írók egyike - egy korábbi kiállítás megnyitójában utalt arra, hogy ha ma nem valóságshow-k léptek volna a társadalom leíró szociológia helyére, talán Bukta Imre sem festő, hanem szociológus lenne. Nyelvezete a festményektől a legkorszerűbb technikákig terjed, mindezeket egy cél érdekében alkalmazza, Mezőszemerére pedig úgy tekint, mint egy vizuális univerzumra, aminek kifogyhatatlan motívumait úgy jeleníti meg, hogy a világ legrangosabb kiállítótermeiben is értik.
A most nyíló retrospektív kiállítás az utóbbi idők legátfogóbb Bukta tárlata, ahol átfogó képet kaphatunk Bukta Imre primer környezetére és emlékeire épülő, egyszerre karakteres, mégis melankolikusan lírai világról. A Kieselbach Galéria termeiben és a vele egy időben megjelenő könyvben korai műveket ugyanúgy láthatunk, mint újakat, a kisebb és nagyobb termek lehetővé teszik, hogy megmutathassuk azt a sokszínű és gazdag változatosságot, ami Bukta Imre világát jellemzi.
Artmagazin: Topor Tünde és Winkler Nóra páros vezetésével zár a meghosszabbított Bukta kiállítás